Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Design-based research and local instruction theories in mathematics education

Doorman, M. (2018). Design-based research and local instruction theories in mathematics education. En Rodríguez-Muñiz, Luis Jose; Muñiz-Rodríguez, Laura; Aguilar-González, Álvaro; Alonso, Pedro; García, Francisco Javier; Bruno, Alicia (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXII (pp. 84-93). Gijón, España: Universidad de Oviedo.

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

397Kb

URL Oficial: http://www.seiem.es

Resumen

This paper sketches the approach of design-based research in mathematics education with results of two innovation-oriented projects. The projects investigated how students can be involved in the development of mathematical concepts and skills by using design tools related to guided reinvention and emergent modelling. Both studies combine design-based research with a prominent role for the hypothetical learning trajectory as a research instrument in the three phases of design research (design, teaching experiment, retrospective analysis). Each of the phases of the research cycles is addressed: the preliminary phase in which a hypothetical learning trajectory and instructional activities are designed, the teaching experiment phase and the phase of the retrospective analysis. I conclude with a reflection on design-based research as an approach to study innovative teaching approaches that offers researchers to take into account contextual factors and that create opportunities for others to adapt the results to their research or teaching practice.

Tipo de Registro:Contribución a Actas de Congreso
Términos clave:12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Metodologías > Otro (metodologías)
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipos de estudio > Experimento de enseñanza
10. Otras nociones de Educación Matemática > Sistemas de representación
11. Educación Matemática y otras disciplinas > Fundamentos de la Educación Matemática > Semiótica
Nivel Educativo:Título de grado universitario
Código ID:13813
Depositado Por:Sileni Carranza
Depositado En:05 Ago 2019 15:37
Fecha de Modificación Más Reciente:05 Ago 2019 15:37
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario