Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Ethnomathematics + modeling: an ethnomathematical approach

Rosa, Milton (2016). Ethnomathematics + modeling: an ethnomathematical approach. En Murillo, Manuel (Ed.), 10 FESTIVAL INTERNACIONAL DE MATEMÁTICA (pp. 63-72). Limón, Costa Rica : Fundación CIENTEC.

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

394Kb

URL Oficial: http://www.cientec.or.cr/matematica/memoriaVIII.ht...

Resumen

The application of ethnomathematical techniques and tools of modeling allow us to examine systems taken from reality and give us insight into forms of mathematics done in a holisticway. The pedagogical approach that connects a diversity of cultural forms of mathematics is best represented through ethnomodeling, which is a process of translation and elaboration of problems andthe questions taken from academic systems. Seen in this context, we would like to broaden the discussion of possibilities for the inclusion of ethnomathematics and associated ethnomodeling perspectives that respect the social diversity of distinct cultural groups with guarantees for the development of understanding different ways of doing mathematics through dialogue and respect.

Tipo de Registro:Contribución a Actas de Congreso
Términos clave:06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Modelización
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Teorías de aprendizaje > Situado sociocultural
10. Otras nociones de Educación Matemática > Resolución de problemas > Planteamiento de problemas
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fenomenología didáctica > Situaciones
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Comprensión
Nivel Educativo:Educación Secundaria Básica (13-16 años)
Código ID:17161
Depositado Por:Monitor Funes 6
Depositado En:07 Jul 2020 16:41
Fecha de Modificación Más Reciente:07 Jul 2020 16:41
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario