Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Ethnomodeling: The Pedagogical Action of Ethnomathematics as a Program

Rosa, Milton (2012). Ethnomodeling: The Pedagogical Action of Ethnomathematics as a Program. Cuadernos, 10, pp. 205-218 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

190Kb

URL Oficial: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Resumen

The application of ethnomathematical techniques and tools of modeling allow us to examine systems taken from reality and give us insight into forms of mathematics done in a holistic way. The pedagogical approach that connects a diversity of cultural forms of mathematics is best represented through ethnomodeling, which is a process of translation and elaboration of problems and the questions taken from real world contexts. Seen in this way, we would like to broaden the discussion of possibilities for the inclusion of ethnomathematics and associated ethnomodeling perspectives that respect the social diversity of distinct cultural groups with guarantees for the development of understanding different ways of doing mathematics through dialogue and respect.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:10. Otras nociones de Educación Matemática > Fenomenología didáctica
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Modelización
04. Alumno > Diversidad
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática
Nivel Educativo:Educación Secundaria Media (17 y 18 años)
Educación Secundaria Básica (13-16 años)
Código ID:21402
Depositado Por:Monitor Funes 4
Depositado En:05 Sep 2020 13:19
Fecha de Modificación Más Reciente:05 Sep 2020 13:19
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario