Lützen, Jesper (2013). Mathematical Impossibility in History and in the Classroom. Cuadernos, 11, pp. 165-174 .
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 113Kb |
URL Oficial: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem
Resumen
Theorems stating that something is impossible are notoriously difficult to understand for many students and amateur mathematicians. In this talk I shall discuss how the role of such impossibility statements has changed during the history of mathematics. I shall argue that impossibility statements have changed status from a kind of meta-statement to true mathematical theorems. I shall also argue that this story is worth telling in the classroom because it will clarify the nature of impossibility theorems and thus of mathematics. In particular it will show to the students how mathematics is able to investigate the limits of its own activity with its own methods.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 10. Otras nociones de Educación Matemática > Evolución histórica de conceptos 11. Educación Matemática y otras disciplinas > Historia de la Educación Matemática 13. Matemáticas escolares > Geometría > Teoremas 11. Educación Matemática y otras disciplinas > Fundamentos de la Educación Matemática > _Otro (fundamentos de la Educación Matemática) |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Básica (13-16 años) |
Código ID: | 21424 |
Depositado Por: | Monitor Funes 4 |
Depositado En: | 04 Sep 2020 21:24 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 04 Sep 2020 21:24 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento