Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Blurring distinctions between the empirical and the theoretical? The roles of examples in the proving process

Healy, Lulu (2000). Blurring distinctions between the empirical and the theoretical? The roles of examples in the proving process. Educação Matemática Pesquisa, 2(2), pp. 51-63 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

3101Kb

URL Oficial: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/index

Resumen

This paper considers the different ways in which students make use of empirical evidence as they attempt to write valid mathematical proofs. Examples of students’ proof constructions related to both algebra and geometry activities are presented to illustrate how that type of evidence can play a variety of different roles in the proving process. For example, it can act as tests of a conjectured conditionality, as generic examples in deductive arguments and as special cases to highlight particular properties when more inductive arguments are developed. It is suggested that involvement in the construction of mathematical objects during computer interaction can encourage students to identify general structures when they manipulate particular cases.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:13. Matemáticas escolares > Geometría > _Otro (geometría)
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipo de investigación > Empírico
13. Matemáticas escolares > Álgebra > _Otro (álgebra)
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Formulación de conjeturas
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipo de investigación > Teórica
03. Aula > Recursos didácticos > Recursos informáticos > Computadores
Nivel Educativo:Educación Secundaria Básica (13-16 años)
Código ID:24013
Depositado Por:Monitor Funes 6
Depositado En:17 Jul 2022 22:44
Fecha de Modificación Más Reciente:17 Jul 2022 22:44
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario