Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Approaching theoretical thinking within a dynamic geometry environment

Olivero, Federica; Paola, Domingo; Robutti, Ornella (2003). Approaching theoretical thinking within a dynamic geometry environment. Educação Matemática Pesquisa, 5(1), pp. 85-103 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

4Mb

URL Oficial: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/index

Resumen

In this paper we describe one classroom activity, part of a long-term project aimed at investigating the potentialities of dynamic geometry software, namely Cabri-Géomètre, in supporting students’ production of conjectures and proofs in geometry at secondary school level. The paper focuses on the activity of a pair of students solving an open geometry problem in Cabri. The analysis shows that Cabri might be a support in bridging the gap between exploration (and conjecturing) and proof: first, exploration provides students with a wide range of local logical relationships between elements or properties of the figure; then, these local concatenations are to be globally rearranged in the proving phase, in order to construct a complete proof.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:10. Otras nociones de Educación Matemática > Resolución de problemas > Resolución y estrategias
03. Aula > Recursos didácticos > Recursos informáticos > Software
13. Matemáticas escolares > Geometría > Transformaciones geométricas
13. Matemáticas escolares > Geometría > Relaciones geométricas
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Formulación de conjeturas
Nivel Educativo:Educación Secundaria Básica (13-16 años)
Código ID:24058
Depositado Por:Monitor Funes 6
Depositado En:17 Jul 2022 21:50
Fecha de Modificación Más Reciente:17 Jul 2022 21:50
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario