Olivero, Federica; Paola, Domingo; Robutti, Ornella (2003). Approaching theoretical thinking within a dynamic geometry environment. Educação Matemática Pesquisa, 5(1), pp. 85-103 .
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 4Mb |
URL Oficial: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/index
Resumen
In this paper we describe one classroom activity, part of a long-term project aimed at investigating the potentialities of dynamic geometry software, namely Cabri-Géomètre, in supporting students’ production of conjectures and proofs in geometry at secondary school level. The paper focuses on the activity of a pair of students solving an open geometry problem in Cabri. The analysis shows that Cabri might be a support in bridging the gap between exploration (and conjecturing) and proof: first, exploration provides students with a wide range of local logical relationships between elements or properties of the figure; then, these local concatenations are to be globally rearranged in the proving phase, in order to construct a complete proof.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 10. Otras nociones de Educación Matemática > Resolución de problemas > Resolución y estrategias 03. Aula > Recursos didácticos > Recursos informáticos > Software 13. Matemáticas escolares > Geometría > Transformaciones geométricas 13. Matemáticas escolares > Geometría > Relaciones geométricas 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Formulación de conjeturas |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Básica (13-16 años) |
Código ID: | 24058 |
Depositado Por: | Monitor Funes 6 |
Depositado En: | 17 Jul 2022 21:50 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 17 Jul 2022 21:50 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento