Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Socio-cultural influences in the transmission of scientific knowledge and alternative methodologies

D'Ambrosio, Ubiratan (2021). Socio-cultural influences in the transmission of scientific knowledge and alternative methodologies. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Número especial, pp. 76-82 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

86Kb

URL Oficial: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Resumen

The paper deals with the problem of introduction, exchange and interaction of science bet-ween different cultures. While much attention has been given to the dynamics of scientificcreation, relatively less attention has been devoted to the process of confrontation of differentapproaches to science, such as is the case of the conquest and colonization of what es nowLatin America.We look into the process from the viewpoint of an analysis of the cultural dynamics as seen inthe colonial process. We see the un darling power structure manifested through legitimationschemes based on certain forms of authority which combine the magical (hence knowledge,language, values and science), and the technical (hence skills, arts, weapons, production andlabor modes, exchange and money), as the very essence of the Western cultural synthesis.Indeed, this synthesis is strongly reflected in the paradigms which permeates both the scienceand the arts, which we chose as the starting point for setting up a conceptual framework forcreativity.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática > Prácticas socioculturales
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Formativos
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Teorías de aprendizaje > Situado sociocultural
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Culturales
11. Educación Matemática y otras disciplinas > Educación Matemática desde otras disciplinas
Nivel Educativo:Educación Secundaria Media (17 y 18 años)
Educación Secundaria Básica (13-16 años)
Educación Primaria (7-12 años)
Código ID:25169
Depositado Por:Monitor Funes 3
Depositado En:03 Ago 2022 15:43
Fecha de Modificación Más Reciente:03 Ago 2022 15:43
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario