da Ponte, João Pedro (2011). Proportion in school mathematics textbooks: a comparative study. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 1(1), pp. 36-53 .
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 342Kb |
URL Oficial: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/...
Resumen
This paper analyses how proportion is introduced and developed in selected mathematics textbooks for middle school students of Portugal, Spain, Brazil, and USA. The analysis focuses on the nature of the approach and on the cognitive demand, structure, and context of the tasks. The results show that the textbooks tend to present tasks at an intermediate level of cognitive demand and with a closed structure. Nonmathematical contexts predominate in three of the four textbooks. However, there are marked differences in the way textbooks approach the conceptual and procedural aspects of proportion. The way the students are addressed also varies, ranging from a questioning/problem solving style, to an explaining/practicing style, each of these styles supporting a rather different kind of activity.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 10. Otras nociones de Educación Matemática > Resolución de problemas > Tipos de problemas 13. Matemáticas escolares > Números > Relaciones numéricas > Razón y proporcionalidad Otros términos clave específicos no incluidos en las secciones anteriores > T-Z > Tarea 10. Otras nociones de Educación Matemática > Fenomenología didáctica > Situaciones 03. Aula > Recursos didácticos > Libros de texto |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Básica (13-16 años) |
Código ID: | 25572 |
Depositado Por: | Monitor Funes 2 |
Depositado En: | 03 Jun 2022 13:24 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 03 Jun 2022 13:24 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento