Rosa, Milton; Orey, Daniel Clark (2018). Reflecting on glocalization in the contexts of local and global approaches through ethnomodelling. Educação Matemática Pesquisa, 20(2), pp. 171-201 .
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 462Kb |
URL Oficial: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/index
Resumen
The acquisition of both local (emic) and global (etic) knowledge forms an important goal for the implementation of ethnomodelling research. Local knowledge (emic) is essential for an intuitive and empathic understanding of mathematical ideas, procedures, and practices developed throughout history. Global knowledge (etic) is essential for the achievement of cross-cultural comparisons that demand standard analytical units and categories to enable communication. Glocalization (dialogic) uses both local and global knowledge through dialogue, and interaction through translation. We define ethnomodelling as the study of mathematical phenomena within a culture because it is a culturally bound social construct while ethnomodelling brings cultural aspects of mathematics into the mathematical modelling process. The main objective of this theoretical article is to share our reflections from feedback from ongoing work in ethnomodelling. In this article we discuss the local, global, and glocal approaches necessary for the development of ethnomodeling research.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Modelización 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática 10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Sociales 10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Culturales 05. Profesor > Desarrollo del profesor |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Básica (13-16 años) Educación Primaria (7-12 años) |
Código ID: | 27354 |
Depositado Por: | Monitor Funes 6 |
Depositado En: | 10 Jul 2022 18:10 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 10 Jul 2022 18:10 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento