Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Counting with Alice

Moktefi, Amirouche (2020). Counting with Alice. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 10(2), pp. 58-68 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

737Kb

URL Oficial: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/...

Resumen

There are many mathematical references in Lewis Carroll’s two tales for children: Alice’s Adventures in Wonderland (1865) and Through the Looking-Glass (1872). Many critics suggested that Carroll inserted hidden meanings in those passages. We rather consider them as part of the story’s setting and narrative. Yet, those passages may be interpreted and used as convenient to illustrate mathematical ideas. In this paper, we consider two passages from the Alice tales that relate to arithmetic, and we discuss them in relation to issues of personal identity, mathematical certainty, the role of notations and the processes of composition and decomposition in mental calculation. Hence, we show how literary texts can be used to convey ideas related to mathematics, mathematical culture and mathematical education. We conclude on the importance of mathematical writings as literary texts.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:Otros términos clave específicos no incluidos en las secciones anteriores > R-S > Significado
13. Matemáticas escolares > Números > Estructuras numéricas > Números naturales
03. Aula > Recursos didácticos > Libros de texto
11. Educación Matemática y otras disciplinas > Educación Matemática desde otras disciplinas
Nivel Educativo:Educación Primaria (7-12 años)
Código ID:27575
Depositado Por:Monitor Funes 2
Depositado En:01 Jul 2022 13:39
Fecha de Modificación Más Reciente:01 Jul 2022 13:39
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario