Rosa, Milton; Orey, Daniel (2009). Symmetrical freedom quilts: the ethnomathematics of ways of communication, liberation, and art. Revista Latinoamericana de Etnomatemática: Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 2(2), pp. 36-59 .
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 478Kb |
URL Oficial: http://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RL...
Resumen
Symmetrical Freedom Quilts may be considered as links between mathematics, history, ethnomathematics, and the art of quilting. A quilt theme is a pedagogical way to integrate mathematics, art, and history in an interdisciplinary approach. This article combines an ethnomathematical-historical perspective by elaborating a history project related to the Underground Railroad. This work will allow teachers to develop classroom projects that help students to better understand geometry, especially concepts of symmetry and transformations. One of the objectives of this project is to stimulate student’s creativity and interest, because quilts may be considered as cultural and mathematical expressions of student’s daily life.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática 06. Aprendizaje > Aspectos afectivos > Motivación 13. Matemáticas escolares > Geometría > Transformaciones geométricas 10. Otras nociones de Educación Matemática > Fenomenología didáctica > Situaciones 10. Otras nociones de Educación Matemática > Enfoques de las matemáticas escolares > Conceptual-teórico |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Básica (13-16 años) |
Código ID: | 3066 |
Depositado Por: | Nury Bulla |
Depositado En: | 14 Ago 2014 20:33 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 31 Oct 2016 17:52 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento