Godino, Juan D.; Giacomone, Belén; Blanco, Teresa F.; Wilhelmi, Miguel R.; Contreras, Ángel (2016). Onto-semiotic configurations underlying diagrammatic reasoning. Comunicación presentada en 40th Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 40), (August 3-7, 2016). Hungary.
| PDF (Report research ) - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 319Kb |
Resumen
Diagrams and in general the use of visualization and manipulative material, play an important role in mathematics teaching and learning processes. Although several authors warn that mathematics objects should be distinguished from their possible material representations, the relations between these objects are still conflictive. In this paper, some theoretical tools from the onto-semiotic approach of mathematics knowledge are applied to analyse the diversity of objects and processes involved in mathematics activity, which is carried out using diagrammatic representations. This enables us to appreciate the synergic relations between ostensive and non-ostensive objects overlapping in mathematics practices. The onto-semiotic analysis is contextualised in a visual proof of the Pythagorean theorem.
Tipo de Registro: | Conferencia, Comunicación, Cartel, Taller, Curso o Participación en Mesa Redonda (Comunicación) |
---|---|
Términos clave: | Otros términos clave específicos no incluidos en las secciones anteriores > R-S > Significado 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Razonamiento 12. Investigación e innovación en Educación Matemática Otros términos clave específicos no incluidos en las secciones anteriores > T-Z > Visualización |
Nivel Educativo: | Estudios de posgrado |
Código ID: | 8399 |
Depositado Por: | Belén Giacomone |
Depositado En: | 27 Abr 2016 05:43 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 27 Abr 2016 05:43 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento