Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Learning mathematics: increasing the value of initial mathematical wealth

Sáenz-Ludlow, Adalira (2006). Learning mathematics: increasing the value of initial mathematical wealth. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa RELIME, 9(Extraordinario 1), pp. 225-245 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

76Kb

Resumen

Using the Peircean semiotic perspective, the paper introduces the notion of mathematical wealth. The first section argues the intrinsic relationship between mathematics, learners of mathematics, and signs. The second argues that interpretation, objectification, and generalization are concomitant semiotic processes and that they constitute a semiotic triad. The third argues that communicating mathematically is a powerful means of semiotic objectification. The fourth section presents the notion of mathematical wealth, the learners’ investment of that wealth, and the synchronic-diachronic growth of its value through classroom discourse. The last section discusses how teachers, with different theoretical perspectives, influence the direction of classroom discourse and the growth of the learner’s initial mathematical wealth.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Procesos de justificación
03. Aula > Gestión del aula > El discurso
11. Educación Matemática y otras disciplinas > Fundamentos de la Educación Matemática > Semiótica
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Generalización
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Abstracción
Nivel Educativo:Todos los niveles educativos
Código ID:9708
Depositado Por:Sileni Carranza
Depositado En:10 Feb 2018 18:51
Fecha de Modificación Más Reciente:18 Abr 2018 15:56
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario