Sáenz-Ludlow, Adalira (2006). Learning mathematics: increasing the value of initial mathematical wealth. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa RELIME, 9(Extraordinario 1), pp. 225-245 .
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 76Kb |
Resumen
Using the Peircean semiotic perspective, the paper introduces the notion of mathematical wealth. The first section argues the intrinsic relationship between mathematics, learners of mathematics, and signs. The second argues that interpretation, objectification, and generalization are concomitant semiotic processes and that they constitute a semiotic triad. The third argues that communicating mathematically is a powerful means of semiotic objectification. The fourth section presents the notion of mathematical wealth, the learners’ investment of that wealth, and the synchronic-diachronic growth of its value through classroom discourse. The last section discusses how teachers, with different theoretical perspectives, influence the direction of classroom discourse and the growth of the learner’s initial mathematical wealth.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Procesos de justificación 03. Aula > Gestión del aula > El discurso 11. Educación Matemática y otras disciplinas > Fundamentos de la Educación Matemática > Semiótica 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Generalización 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Abstracción |
Nivel Educativo: | Todos los niveles educativos |
Código ID: | 9708 |
Depositado Por: | Sileni Carranza |
Depositado En: | 10 Feb 2018 18:51 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 18 Abr 2018 15:56 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento