Razonamiento probabilístico de profesores y su evolución en un taller formativo
Tipo de documento
Lista de autores
Contreras, José Miguel, Díaz, Carmen, Batanero, Carmen y Ortiz, Juan Jesús
Resumen
Las nuevas directrices curriculares que amplían el estudio de la estadística probabilidad en los diferentes niveles educativos requieren de una formación específica de los profesores. Dicha formación ha de estar basada en la evaluación previa de sus necesidades formativas y ha de atender simultáneamente al conocimiento matemático y el conocimiento didáctico del contenido. En este trabajo presentamos los resultados obtenidos en un taller dirigidos a profesores en México, Portugal y España. Los datos sirven para evaluar la existencia de sesgos de razonamiento en una proporción importante de participantes y muestran un cambio positivo en el desarrollo del taller. Se observa diferencia en algunos resultados respecto a la situación del profesor (formación o ejercicio) y contexto geográfico. Se analizan las posibilidades que ofrece el taller para mejorar también el conocimiento didáctico de los profesores.
Fecha
2010
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Diagnóstico | Documentos curriculares | Inicial | Probabilidad
Enfoque
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Referencias
Azcárate, P. La investigación matemática. Cuestiones sobre los procesos de formación de los profesores. Relieve, 3 (2). 1997. Ball, D. L. Bridging practices: Intertwining content and pedagogy in teaching and learning to teach. Journal of Teacher Education, 51, 241-247. 2000. Batanero, C., Godino, J. D. y Roa, R. Training teachers to teach probability. Journal of Statistics Education Volume 12, 1. 2004. On line: www.amstat.org/publications/jse/. Batanero, C., Henry, M. y Parzysz, B. The nature of chance and probability. En G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 15-37). New York: Springer. 2005. Bennet, D. J. Randomness. New York: Cambridge University Press. 1998. Falk, R. y Konold, C. The psychology of learning probability. En F. Gordon y S. Gordon (eds.), Statistics for the twuenty-first century, MAA Notes 26 (pp. 151-164). Washington, DC: Mathematical Association of America. 1992. Franklin, C. y Mewborn, D. The statistical education of PreK-12 teachers: A shared responsibility. En G. Burrill (Ed.), NCTM 2006 yearbook: Thinking and reasoning with data and chance (pp. 335-344). Reston, VA: NCTM. 2006. Gal, I. Democratic access to probability: Issues of probability literacy. En G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 3964). Nueva York: Springer. 2005. Godino, J. D., Batanero, C., Roa, R. y Wilhelmi, M. R.. Assessing and developing pedagogical content and statistical knowledge of primary school teachers through project work. En C. Batanero, G. Burrill, C. Reading & A. Rossman (Eds.), Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study 18 and 2008 IASE Round Table Conference. Monterrey: ICMI and IASE. 2008.On line: www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publicatons. Hill, H. C., Ball, D. L. y Schilling, S. G. Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39, 372-400. 2008. Hill, H. C., Sleep, L., Lewis, J. M. y Ball, D. Assessing teachers’ mathematical knowledge. In F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 111-155). Greenwich, CT: Information Age Publishing, Inc. y NCTM. 2007. Jaworski, B. Theory and practice in mathematics teaching development: Critical Inquiry as a mode of learning in teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 9, 187211. 2006. Konold, C. Teaching probability through modeling real problems. The Mathematics Teacher, 87(4), 232-235. 1994. Lesser, L. Countering indifference – Using counterintuitive examples. Teaching Statistics, 20(1), 10-12. 1998. Ma, L. P. Knowing and teaching elementary mathematics. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 1999. MEC. Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. 2006a. MEC. Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. 2006b. Ponte, J. P. Investigating in mathematics and in learning to teach mathematics. In T. J. Cooney & F. L. Lin (Eds.), Making sense of mathematics teacher education (pp. 53-72). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers. 2001. Ponte, J. P.y Chapman, O. Mathematics teachers’ knowledge and practices. In A. Gutierrez, & P. Boero (Eds.), Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future (pp. 461-494). Roterdham: Sense Publishers. 2006. Serradó, A., Azcárate, P. y Cardeñoso, J. M Analyzing teacher resistance to teaching probability in compulsory education. En A. Rossman y B. Chance (Eds.), Proceedings of the Seventh International Conference on Teaching Statistics. [CD-ROM]. Salvador (Bahia), Brazil: International Association for Statistical Education and International Statistical Institute. 2006. Shulman, L. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14. 1986. Stohl, H. Probability in teacher education and development. En G. Jones (Ed.). Exploring probability in schools: Challenges for teaching and learning (345-366). New York: Springer. 2005. Székely, G. J. Paradoxes in probability theory and in mathematical statistics. Dordrech: Reidel. 1986. Wood, T. The international handbook of mathematics teacher education. Rotterdam: Sense Publishers. 2008.