Historical studies on mathematical education from the perspective of the teaching practice
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Arboleda, Luis Carlos
Resumen
This work presents some theoretical and methodological considerations regarding why and how the history of mathematics and mathematical education contributes in developing the capacity of teachers to analyze their own practice. It supports the idea that, to advance towards such purpose, history must be situated in pedagogical manner and it presents the case of the appropriation of historical knowledge over mathematical formalism. Finally, the importance of comparative historical studies over the pedagogic domestication of formalisms is illustrated under different social and cultural contexts.
Fecha
2012
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Culturales | Desarrollo del profesor | Historia de la Educación Matemática | Sociopolíticos | Teórica
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
2
Número
1
Rango páginas (artículo)
11-14
ISSN
22380345
Referencias
Arboleda, L. C. (2008). Objetividad Matemática, Historia y Educación Matemática. Conferencia inaugural en el VII Seminario Nacional de Historia de la Matemática, SNHM, Guarapuava, Brasil, 1-4 de abril de 2007. En Pacheco y Valente (2008). Arboleda, L. C. (2010). Los tratados franceses en la enseñanza del análisis en Colombia (1851-1951). En: Matos, J. M. y Valente, W. R. (2010). Brousseau, G. (1986). Fondements et Méthodes de la Didactique des Mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7, (2), pp. 33-115. Guacaneme, E. (2010). El conocimiento histórico en la formación integral de un profesor de matemáticas. Manuscrito. Doctorado Interinstitucional en Educación, Universidad del Valle. Cali, Colombia. Obando, G. (2011). Filosofía, Matemáticas y Educación: por un enfoque Histórico-Cultural en Educación Matemática. Manuscrito. Doctorado Interinstitucional en Educación, Universidad del Valle. Cali, Colombia. Kitcher, P. (1984). The nature of mathematical knowledge. Oxford University Press, New York. Matos, J. M. y Valente, W. R. (ed) (2010). A Matemática Moderna nas escolas do Brasil e de Portugal : primeiros estudos. São Paulo : Editora Da Vinci/GHEMAT. Pacheco, E. R. y W. R. Valente (ed) (2008). Anais do VII Seminário Nacional de História de Matemáticas. Editorial Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro, Guarapuava, 2008. Perrenoud, Ph. (2005). Assumer une identité réflexive. Éducateur, n° 2, 18 février, pp. 30-33. Perrenoud, Ph. (2001). Dez Novas Competencias para uma nova profissao. Pátio. Revista pedagogica (Porto Alegre, Brasil), n° 17, Maio-Julho, pp. 8-12. Radford, L. (2006). Elementos de una teoría cultural de objetivación. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa.(Número especial), 103-120. Rogalski, M. (2007). Gustave Choquet et l’enseignement des mathématiques à l’université. Gazette des mathématiciens, Société Mathématique de France, nº 111.