El poder persuasivo de la refutación en argumentaciones colectivas
Tipo de documento
Lista de autores
Cervantes-Barraza, Jonathan A., Cabañas-Sánchez, Ma. Guadalupe y Ordoñez, Joan Sebastián
Resumen
Este estudio está enmarcado en la argumentación matemática en el salón de clases. Tuvo como propósito identificar funciones que cumple la refutación de aserciones en argumentaciones colectivas. Esto se llevó a cabo mediante la implementación de un enfoque teórico metodológico fundamentado en el modelo argumentativo de Toulmin (2003), el cual permitió el estudio de las argumentaciones colectivas y sus estructuras dentro del salón de clases. Conjunto con lo establecido en la teoría se encontró cómo la refutación tiene un poder persuasivo sobre los argumentos de los estudiantes, ésta otra función de la refutación.
Fecha
2017
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Geometría | Otro (marcos) | Otro (procesos cognitivos) | Procesos de justificación
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
31
Número
59
Rango páginas (artículo)
861-879
ISSN
19804415
Referencias
BALACHEFF, N. Treatment of refutations: Aspects of the complexity of a constructivist approach to mathematics learning. En E. von Glasersfeld (ed.). Radical Constructivism in Mathematics Education: Netherlands, v.7, 1991. p. 89-110. BIKNER-AHSBAHS, A.; KNIPPING, C.; PRESMEG, N. Approaches to Qualitative Researchin Mathematics Education: Examples of methodology and methods. Research in mathematics education Aust-Adger. v. 17, n. 3, p. 247-256, Nov. 2015. CONNER, A.; SINGLETARY, L.; SMITH, R.: WAGNER, P.; FRANCISCO, R. Teacher support forcollective argumentation: A framework for examining how teachers support students’ engagement in mathematical activities, Educational Studies Mathematics, v. 86 n. 2, p. 401–429, Abril 2014. FUJITA, T. KEITH. J.; SUSUMU. K.; HIROYUKI, K.; SHINICHIRO, M. Proofs and Refutations inLower Secondary School Geometry. In: CERME 7. 2011, Rzeszów. Proceedings of CERME 7, Rzeszów: Pytlak, 2011. p. 660-669. GIANNAKOULIAS, E.; MASTORIDES, E.: POTARI, D.; ZACHARIADES, T. Studying teachers’mathematical argumentation in the context of refuting students’ invalid claims. Journal for mathematical Behavior, Orlando, v. 3, n. 29, p. 160-168, Sep. 2010. GOIZUETA, M.; PLANAS, N. Temas emergentes del análisis de interpretaciones del profesorado sobre la argumentación en clase de matemáticas. Enseñanza de la ciencia. v.31, n.1, p. 61-78, 2013. HAREL, G. ‘Students’ proof schemes revisited: historical and epistemological considerations’. In: P. Boero (ed.): Theorems in school: From history, epistemology and cognition to classroom practice. Rotterdam: Sense, 2007. p. 65–78. HERBST, P. G. Teaching geometry with problems : Negotiating instructional situations and mathematical tasks. Journal for Research in Mathematics Education, Usa, v. 4, n. 37, p. 313-347, 2006. Disponible en: . Acceso en: May. 2015. INGLIS, M.; MEJÍA-RAMOS, J. P. On the persuasiveness of visual arguments in mathematics.Foundations of Science, Holanda, v. 2, n. 14, p. 97-110, Nov. 2008. Disponible en:. Acceso en: 12 sep. 2015. INGLIS, M.; MEJIA-RAMOS, J. P. La fuerza de la aserción y el poder persuasivo en la argumentación en matemáticas. Revista EMA: Investigación e Innovación en Educación Matemática, Ciudad de México, v. 3, n. 10, p. 327-352, Feb. 2005. INGLIS, M.; MEJIA-RAMOS, J. P.; SIMPSON, A. Modelling mathematical argumentation: The importance of qualification. Educational Studies in Mathematics, Holanda, v. 1, n. 66, p. 3-21, Sep.2007. Disponible en: http://doi.org/10.1007/s10649-006-9059-8>. Acceso en: 13 Sep. 2015 KRUMMHEUER, G. The ethnology of argumentation. In: COBB, P; BAUERSFELD, H. (Ed.). The Emergence of Mathematical Meaning: Interaction in Classroom Cultures. Hillsdale: Erlbaum, 1995. p. 229-269. KRUMMHEUER, G. Argumentation and participation in the primary mathematics classroom. Two episodes and related theoretical abductions. Journal of Mathematical Behavior. Amsterdam, v. 1, n. 26, p. 60-82, April 2007. KRUMMHEUER, G. The relationship between diagrammatic argumentation and narrative argumentation in the context of the development of mathematical thinking in the early years. Educational Studies in Mathematics, Holanda, v. 2, n. 84, p. 249-265, Octubre 2013. Disponible en:. Acceso en: 12 Marzo. 2013. KRUMMHEUER, G. Methods for Reconstructing Processes of Argumentation and Participation in Primary Mathematics Classroom Interaction. In A. Bikner-Ahsbahs.; C. Knipping.; N. Presmeg (Eds.). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education: Examples of methodology, 2015. P. 51-74. LAKATOS, I. Pruebas y refutaciones: La lógica del descubrimiento matemático (trad. C. Solis). Madrid: Alianza, 1986. NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Principles and standards for school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics (Ed.). Usa, Nov. 2000. REID, D. Conjectures and Refutations in Grade 5 Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, Michigan, v. 1, n. 33, p. 5-29, Ene. 2002. REID, D.; KNIPPING, C.; CROSBY, M. Refutations and the logic of practice. PNA, España, v. 6, n. 1, p. 1-10, jul 2011. TOULMIN, S. The uses of argument. (2 ed.) Cambridge: Cambridge University Press, 2003. TOULMIN, S.; RIKIE, R.; JANIK, A. An introduction to Reasoning. Collier Maemillan. New York: Maemillan Publishing Company, 1984. Edición temprana. VIHOLAINEN, A. Prospective mathematics teachers’ informal and formal reasoning about the concepts of derivative and differentiability. 2008. 81f. Tesis (Doctorado en Educación Matemática-Departamento de Matemáticas y Estadística, Universidad de Jyv¨askyl¨a, jul. 2008. WAGNER, P; SMITH, R.; CONNER, A.; SINGLETARY, M.; FRANCISCO, R. Using Toulmin’sModel to Develop Prospective Secondary Mathematics Teachers’ Conceptions ofCollective Argumentation. Mathematics Teacher Educator, Usa, v. 3, n. 1, p. 8-26, Sep. 2014. WALTON, D. Objections, Rebuttals and Refutations. 2009. Disponible en . Acceso en: 29 mayo. 2015. WHITENACK, J. W.; KNIPPING, N. Argumentation, instructional design theory and students’ mathematical learning: A case for coordinating interpretive lenses. Journal of Mathematical Behavior, Usa, v. 4, n. 21, p. 441-457, Nov. 2002. YACKEL, E. What we can learn from analyzing the teacher’s role in collective argumentation.Journal of Mathematical Behavior, Usa, v. 4, n. 21, p. 423-440, Nov. 2002. YOPP, D. Prospective elementary teachers’ claiming in responses to false generalizations. Journal of Mathematical Behavior, Usa, v. 39, n.1, p. 79-99, Jun. 2015.