Beliefs of secondary students’ of Coelemu, Chile and its rural areas about mathematics and problem solving
Tipo de documento
Autores
Carrillo, Miguel Claudio Friz | Chavarría, Rodrigo Enrique Panes | Concha-Zelada, Renan Adolfo
Lista de autores
Concha-Zelada, Renan Adolfo, Carrillo, Miguel Claudio Friz y Chavarría, Rodrigo Enrique Panes
Resumen
The aim of this study was to analyze the beliefs of secondary students from Domingo Ortiz de Rozas High School of Coelemu, Chile and its rural areas regarding the subject of mathematics and problem solving due to the teaching and learning process. The research was developed under a quantitative approach of quasi-experimental descriptive design survey type (n=156). As a basis was used the closed survey of Barrantes (2008), adapted based on the feedback provided by expert judgment. The results show statistically significant differences related to origin and academic performance in their beliefs about mathematics and problem solving when considering the usefulness of the contents in the learning process and how this subject allows the development of skills. According to gender, it was observed differences in their beliefs about mathematics, however related to problem solving, no statistically significant differences were found. It was concluded that the learning experiences about mathematics and problem solving from rural sector students are related to the development of adverse attitudes towards the subject, since they do not find use and purpose of its applications in their everyday life.
Fecha
2019
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Creencia | Cuasi-experimental | Estrategias de solución | Otro (diversidad) | Rendimiento
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
21
Número
6
Rango páginas (artículo)
28-46
ISSN
21787727
Referencias
Aravena, M. (2001). Evaluación de proyectos para un curso de álgebra universitaria. Un estudio basado en la modelización polinómica. Tesis Doctoral (Evaluation of projects for a university algebra course. A study based on polynomial modeling. Doctoral thesis). España: Departament de Didáctica de la Matemática i de les Ciéncies Experimentáis. Universitat de Barcelona. Aravena, M., & Caamaño, C. (2007). Modelización matemática con estudiantes de secundaria de la comuna de Talca, Chile (Mathematical modeling with high school students from the commune of Talca, Chile). Estudios Pedagógicos Vol. 33. N°2, 7-25. Barrantes, H. (2006). Resolución de Problemas: El trabajo de Allan Schoenfeld (Problem Solving: The work of Allan Schoenfeld). Cuadernos De Investigación Y Formación En Educación Matemática, 1(1),1-9. Barrantes, H. (2008). Encuesta: Creencias en la educación matemática (Survey: Beliefs in mathematical education) Cuadernos de investigación y formación en educación matemática.4(3),191-203. Callejo, M. L., y Vila, A. (2003). Origen y Formación de las Creencias Sobre la Resolución de Problemas. Estudio de un Grupo de Alumnos que Comienzan la Educación Secundaria (Origin and Formation of Beliefs on Problem Solving. Study of a Group of Students who Begin Secondary Education). Boletín de la Asociación Matemática Venezolana,10(2), 173-194. Chandía, E., Rojas, D., Rojas, F., y Howard, S. (2016). Creencias de formadores de profesores de matemática sobre resolución de problemas (Beliefs of math teacher trainers on problem solving). Bolema, 30(55), 605-624. Echeñique, I. (2006). Matemáticas resolución de problemas. Educación Primaria (Mathematics problem solving. Primary education) Navarra: Departamento de Educación. Gobierno de Navara. Erazo, J., y Aldana, E. (2015). Sistema de Creencias sobre las matemáticas en los Estudiantes de Educación Básica (Belief System about mathematics in Basic Education Students). Revista Praxis. Vol.11,163-169. Goméz-Chacón, I. M. (2008). Descriptores básicos: Creencias, actitudes y emociones. En I. M. Goméz, Matemática Emocional (Basic descriptors: Beliefs, attitudes and emotions. In I. M. Goméz, Emotional Mathematics). (23-25). Madrid: Narcea, S.A de Ediciones Madrid. Hernández, R., Fernández, C., y Batista, P. (2010). Definición del alcance de la investigación a realizar: exploratoria, descriptiva, correlacional o explicativa. En R. Hernández, C. Fernández, y M. d. Pilar, Metodología de la investigación (Definition of the scope of the research to be carried out: exploratory, descriptive, correlational or explanatory. In R. Hernández, C. Fernández, and M. d. Pilar, Research methodology) (pp. 76-88). México: Mc Graw Hill. Hidalgo, S., Maroto, A., y Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las Matemáticas? Análisis evolutivo y multivariable de actitudes relevantes hacia las matemáticas (Why are mathematics rejected? Evolutionary and multivariable analysis of relevant attitudes towards mathematics). Revista de Educación, (334),75-95. Lampert, M. (1992). Handbook for Research on Mathematics. En A. Schoenfeld, Learning to think mathematically, Teaching and Learning (). Handbook for Research on Mathematics. In A. Schoenfeld, learning to think mathematically, Teaching and Learning.). New York: Mac Millan : D. Grows. (pp.334-370) Lawshe, C. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology 28,563-575. Lester, F., Garofalo, J., y Kroll, D. (1989). Beliefs and Metacognition: Key Influences on Problem Solving Behavior. En F. Lester, J. Garofalo, y D. Kroll, Affect and Mathematical Problem Solving. (pp.75-88) New York: MCLEOD y ADAMS ED. Martínez Padrón, O. (2013). Las creencias en la educación matemática (Beliefs in mathematical education). Educare, 17( 57), 235-243. Ministerio de Educación, R. d. (2015). Bases curriculares 7° Básico a 2° Medio (Curricular Bases, 7th grade elementary school to 2nd middle school). Santiago de Chile: MINEDUC. Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. (Methodology of the quantitative and qualitative investigation. Didactic guide) Neiva: Universidad Surcolombiana. Pérez, Y., y Beltrán, C. (2011). ¿Qué es un problema en Matemática y cómo resolverlo? Algunas consideraciones preliminares (¿What is a problem in Mathematics and how to solve it? Some preliminary considerations). Edudsol,11(34) 74-89. Pólya, G. (1945). How to solve it. Madrid: Tecnos. Radovic, D. (2018). Diferencias de género en rendimiento matemático en Chile (Gender differences in mathematical performance in Chile). Revista Colombiana de Educación. (74), 221-241.} Salinas, N., y Sgreccia, N. (2016). Concepciones docentes acerca de la Resolución de problemas en la escuela secundaria (Teaching concepts about problem solving in high school. Numbers). Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 94. 23-45. Schoenfeld, A. (1992). Learnig to think mathematically: problem solving, metacognition, and sense-making in Mathematics. En A. Schoenfeld, Hanbook for Research on Mathematics Teaching and Learning (334-370). Ed.D. Grouws. Sepúlveda, A., Medina, C., y Jáuregui, D. I. (2009). La resolución de problemas y el uso de tareas en la enseñanza de las matemáticas (The resolution of problems and the use of tasks in the teaching of mathematics). Educación Matemática,21 (2), 79-115. Sepúlveda, A., Oyarzún, C., Díaz, D., y Opazo, M. (2017). Percepción de los estudiantes de educación básica municipalizados sobre la enseñanza de la matemática (Perception of municipal elementary education students on mathematics teaching). Revista Páginas de Educación,10(20),80-95. Thompson, A. (1984). The relationship of teacher´s conceptions of mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics,15(2),105-127. Vilanova, y otros. (2005). Concepciones de los Docentes sobre la Matemática. Su incidencia en la Enseñanza y el Aprendizaje. Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa. México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. 425-430.