Development of mathematical thinking skill from the formulation and resolution of verbal arithmetic problems
Tipo de documento
Lista de autores
Mateus-Nieves, Enrique y Díaz, Harold Randolph Devia
Resumen
Background: mathematics teachers interested in improving student performance in the face of the low academic results presented, we seek, Objective: articulate the skills of mathematical thinking with the formulation and resolution of verbal statement arithmetic problems (PAVE). Design: the methodology was focused on action research from the design and application of a didactic sequence developed from three categories of analysis: thinking skills, formulation, and solving of arithmetic problems. Setting and participants: basic education students starting high school. Data collection and analysis: we created and implemented a didactic sequence that includes two directions: one for the formulation and the other the resolution of PAVE. Each one was monitored from three activities: opening, development and closing. Results: difficulties in formulating and solving verbal statement arithmetic problems were evidenced in those students. Conclusions: after applying the intervention, changes were evidenced in the formulation and resolution of verbal statement arithmetic problems in the group of students. Some difficulties detected in the students are related to the length of the statement, the order of presentation of data, the situation of the question, the size of the numbers used, elements that affect the syntactic and mathematical structures of the PAVE.
Fecha
2021
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Desarrollo del profesor | Estrategias de solución | Pensamientos matemáticos | Planteamiento de problemas | Práctica del profesor
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
23
Número
1
Rango páginas (artículo)
30-52
ISSN
21787727
Referencias
Araya, N. (2014). Las habilidades de pensamiento y el aprendizaje significativo en matemática, de escolares de quinto grado de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5671684 Bosch, M. (2012). Apuntes teóricos sobre el pensamiento matemático y multiplicativo en los primeros niveles. Edma 0 -6: Educación matemática en la infancia, 1(1), 15–37. Dahl, O. (2004). The growth and maintenance of linguistic complexity. John Benjamins. Díaz-Barriga, A. (1996). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Comunidad de Conocimiento. UNAM. Espinoza, J., Lupiáñez, J. & Segovia, I. (2015). Un esquema para analizar los enunciados de los problemas de los estudiantes en contextos de invención de problemas. Uniciencia, 29(1), 58 – 81. Gaulín, C. (2001). Tendencias actuales de la resolución de problemas. Sigma, 19, 51 -63. Hernández, J. (1996). Sobre habilidades en la resolución de problemas aritméticos verbales, mediante el uso de dos sistemas de representación yuxtapuestos. (Tesis doctoral). España: Universidad de la Laguna. Lara, A. (2012). Desarrollo de habilidades de pensamiento y creatividad como potenciadores de aprendizaje. Revista UNIMAR, 30(1), 85–96. Lucero, S. (2009). Las habilidades de pensamiento en del desarrollo humano. Una aplicación de la investigación. Revista UNIMAR, 27(2), 59–64. Mateus-Nieves, E. & Rojas, C. (2020). Generalización matemática desde la articulación del pensamiento matemático avanzo y la teoría de nudos. Acta Sci. (Canoas), 22(3), 65-82, http://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5667 Márquez, P. (2014). Cómo desarrollar habilidades de pensamiento. Guía basada en cinco propuestas de investigadores. Ediciones de la U. MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. En Ministerio de Educación Nacional (Ed.), Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas (pp. 46–95). Pallotti, G. (2015). A simple view of linguistic complexity. Second Language Research, 31, 117-134. Pinchao, L. (2009). Desarrollar habilidades de pensamiento en el educando, una necesidad apremiante. Revista UNIMAR, 27(2), 29–34. Puig, L. & Cerdán, F. (1988). Problemas aritméticos escolares. Síntesis. Saido, G., Siraj, S., Bin Nordin, A., & Al_Amedy, O. (2018). Higher Order Thinking Skills Among Secondary School Students in Science Learning. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 13-20. https://mojes.um.edu.my/article/view/12778