Strategies employing prospective primary education teachers in a functional relationship task
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Morales, Rodolfo y Parra, José
Resumen
Background: the early algebra curricular proposal seeks to promote algebraic thinking from the first educational levels. Functional thinking is an approach intended to promote algebraic thinking in students. At present, various curricular programs include notions related to this thinking. However, this type of thinking has had little influence on prospective teachers, thus arising the need to investigate how they approach tasks to prepare them adequately for their teaching. Objective: to analyse the strategies that prospective Chilean primary education teachers use when they solve a task that implies the generalisation of a functional relationship. Design: we follow a qualitative methodology at an exploratory-descriptive level. Setting and participants: The sample included 18 prospective primary education teachers from a Chilean university. Data collection and analysis: we collected the data through a written test in a group of 18 prospective teachers who were in the first year of training and analysed the data. Results: We highlight the diversity of arithmetic and functional strategies used by prospective teachers. In addition, we highlight their trajectories to solve the task, finding that most of them begin using arithmetic strategies and end using functional strategies. Conclusions: This research will identify the strategies used by prospective primary education teachers and whose data could be useful for the creation of teacher education programs.
Fecha
2022
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Desarrollo | Funcional | Generalización | Inicial | Otro (álgebra) | Tareas
Enfoque
Nivel educativo
Educación primaria, escuela elemental (6 a 12 años) | Educación secundaria básica (12 a 16 años) | Educación superior, formación de pregrado, formación de grado
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
24
Número
3
Rango páginas (artículo)
32-62
ISSN
21787727
Referencias
Aké, L.P. (2021). El carácter algebraico en el conocimiento matemático de maestros en formación. Tecné, Episteme y Didaxis: ted, (49), 15-34. https://doi.org/10.17227/ ted.num49-9871 Amit, M. y Neria, D. (2008). “Rising to the challenge”: Using generalization in pattern problems to unearth the algebraic skills of talented pre-algebra students. ZDM, 40(1), 111-129. Azcárate, C., y Deulofeu, J. (1990). Funciones y gráficas. Síntesis. Blanton, M. y Kaput, J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), 412-446. Blanton, M., Levi, L., Crites, T. y Dougherty, B. (2011). Developing essential understanding of algebraic thinking for teaching mathematics in grades 3-5. National Council of Teachers of Mathematics. Brizuela, B., Blanton, M., Gardiner, A. M., Newman-Owens, A. y Sawrey, K. (2015). A first grade student’s exploration of variable and variable notation. Estudios de Psicología, 36(1), 138-165 Brizuela, B. y Blanton, M. (2014). El desarrollo del pensamiento algebraico en niños de escolaridad primaria. Revista de Psicología (UNLP), 14, 37-57. Cañadas, M., Brizuela, B. M. y Blanton, M. (2016). Second graders articulating ideas about linear functional relationships. The Journal of Mathematical Behavior, 41, 87-103. Cañadas, M. C. y Castro, E. (2007). A proposal of categorisation for analysing inductive reasoning. PNA, 1(2), 69-81. Cañadas, M. C. y Figueiras, L. (2011). Uso de representaciones y generalización de la regla del producto. Infancia y Aprendizaje, 34(4), 409-425. Cañadas, M. C. y Molina, M. (2016). Una aproximación al marco conceptual y principales antecedentes del pensamiento funcional en las primeras edades. En E. Castro, E. Castro, J. L. Lupiáñez, J. F. Ruíz y M. Torralbo (Eds.), Investigación en Educación Matemática. Homenaje a Luis Rico (pp. 209-218). Comares. Carraher, D.W., Martinez, M. y Schliemann, A.D. (2008). Early algebra and mathematical generalization. ZDM The International Journal on Mathematics Education 40(1), 322. Castro, E. (1995). Exploración de patrones numéricos mediante configuraciones puntuales. Comares. Castro, E. y Castro, E. (1997). Representaciones y modelización. In: L. Rico (Coord.), La Educación Matemática en la enseñanza secundaria (pp. 95-124). ICE UB/Horsori. Confrey, J. y Smith, E. (1991). A framework for functions: Prototypes, multiple representations and transformations. In: R. Underhill (Ed.), Proceedings of the 13th annual meeting of the North American Chapter of The International Group for the Psychology of Mathematics Education. (pp. 57-63). PME. Clapham, C. (1998). Diccionario de matemáticas. Complutense. Gómez, B. (2016). Sobre el análisis didáctico de la razón. In: E. Castro, E. Castro, J. L. Lupiáñez, J. F. Ruíz, y M. Torralbo (Eds.), Investigación en Educación Matemática. Homenaje a Luis Rico. (pp. 165-174). Comares. Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill. Johnsonbaugh, R. (2005). Matemáticas discretas (6a ed.). Pearson. Kaput, J. (2000). Transforming algebra from an engine of inequity to an engine of mathematical power by “algebrafying” the K-12 curriculum. National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science. Kieran, C. (2017). Teaching and learning algebraic thinking with 5-to 12-year-old: The global evolution of an emerging field of research and practice. Springer. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in schoolchildren. University of Chicago Press. Lins, R. y Kaput, J. (2004). The early development of algebraic reasoning: the current state of the field. En K. Stacey, H. Chick y M. Kendal (Eds.), The teaching and learning of algebra. The 12th ICMI Study. (pp.47-70). Kluwer. Mason, J. (1996). Expressing generality and roots of algebra. En Approaches to algebra. (pp. 65-86). Springer. Merino, E., Cañadas, M. y Molina, M. (2013). Uso de representaciones y patrones por alumnos de quinto de Educación Primaria en una tarea de generalización. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 24-40. Ministerio de Educación de Chile (2012a). Bases curriculares de matemática educación básica. Autor. Ministerio de Educación de Chile (2012b). Estándares Orientadores para egresados de carreras de pedagógica en educación básica. Autor. Molina, M. (2009). Una propuesta de cambio curricular: integración del pensamiento algebraico en educación primaria. PNA, 3(3), 135-156. Morales, R., Cañadas, M. C., Brizuela, B. y Gómez, P. (2018). Relaciones funcionales y estrategias de alumnos de primero de educación primaria en un contexto funcional. Enseñanza de las Ciencias, 36(3), 59-78. Moss, J. y Beatty, R. (2006). Knowledge building in mathematics: Supporting collaborative learning in pattern problems. Computer-Supported Collaborative Learning, 1, 441-465. Pinto, E., y Cañadas, M. (2018). Generalization in fifth graders within a functional approach. PNA, 12(3), 173-184 Polo-Blanco, I., Oliveira, H. y Henriques, A. (2019). Portuguese and Spanish prospective teachers’ functional thinking on geometric patterns. En U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, y M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. (pp. 670-671). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME. Rico, L. (1997). Consideraciones sobre el currículo de matemáticas para educación secundaria. En L. Rico (Coord.), La Educación Matemática en la enseñanza secundaria (pp. 15-38). Horsori. Rico, L. (2006). La competencia matemática en PISA. PNA, 1(2), 47-66. Rico, L. (2009). Sobre las nociones de representación y comprensión en la investigación en educación matemática. PNA, 4(1), 1-14. Rodríguez-Domingo, S., Molina, M., Cañadas, M. y Castro, E. (2015). Errores en la traducción de enunciados algebraicos entre los sistemas de representación simbólico y verbal. PNA, 9(4), 273-293. Sánchez, V., y Llinares, S. (2003). Four student teachers' pedagogical reasoning on functions. Journal of mathematics teacher education, 6(1), 5-25. Senk, S., Tatto, M., Reckase, M., Rowley, G., Peck, R. y Bankov, K. (2012). Knowledge of future primary teachers for teaching mathematics: An international comparative study. ZDM, 44(3), 307-324. Smith, E. (2008). Representational thinking as a framework for introducing functions in the elementary curriculum. In: J. Kaput, W. Carraher y M. Blanton (Eds), Algebra in the early grades (pp. 133-160). Routledge. Strachota, S. (2016). Conceptualizing Generalization. Open Mathematical Education Notes. 6, 41-55. Verschaffel, L. y De Corte, E. (1996). Number and arithmetic. En: A. BISHOP, et al. (Ed.). International handbook of mathematical education. (p. 99-137). Kluwer. Wilkie, K. J. (2014). Upper primary school teachers’ mathematical knowledge for teaching functional thinking in algebra. Journal of Mathematics Teacher Education, 17(5), 397-428.