IACME and Mathematics Education International Organizations in Latin America
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Ruiz, Ángel
Resumen
The evolution of the Inter-American Committee on Mathematics Education (IACME) as a network of regional and international cooperation will be described, as well as -with less detail- the Latin American Committee on Educational Mathematics (CLAME) and the Ibero-American Federation of Educational Mathematics (FISEM), and the Mathematics Education Network for Central America and Caribbean (REDUMATE). Emphasis will be placed on the overall meaning of their academic and organizational evolution. In particular, the relationships of IACME with the International Commission on Mathematical Instruction (ICMI) and the international community of Mathematics Education will be analyzed. Some perspectives will be considered.
Fecha
2013
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Referencias
Barrantes, H. & Ruiz, A. (1998). The History of the Interamerican Committee on Mathematics Education. Versiones castellana e inglesa. Bogotá, Colombia : Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales (con el apoyo de Barry University en Miami, USA, y la International Commission on Mathematical Instruction). Comité Interamericano de Educación Matemática CIAEM (1966). Educación Matemática en las Américas II. Lima : autor. Comité Interamericano de Educación Matemática CIAEM (2011a). Luis Santaló. Descargado de http ://centroedumatematica.com/ciaem/ ?q=es/node/683 Comité Interamericano de Educación Matemática CIAEM (2011b). Términos de referencia. Descargado de http ://ciaem-iacme.com. Comité Latinoamericano de Matemática Educativa CLAME (2011). Historia. Descargado de http ://www.clame.org.mx/index.htm, 21 de marzo del 2012. D’Ambrosio, U. (2008). ICMI and its influence in Latin America, in M. Menghini, F. Furinghetti, L. Giacardi, & F. Arzarello (Eds.), The First Century of the International Commission[2028 ?]on Mathematical Instruction (1908-2008). Reflecting and Shaping the World of Mathematics Education, Roma : Istituto Della Enciclopedia Italiana–Collana Scienze e Filosofia. Escuela seminario Construcción de capacidades en Matemáticas y Educación Matemática, CAMP (2012). Inicio. Descargado de http ://www.cimm.ucr.ac.cr/canp Federación Iberoamericana de Sociedades de Educación Matemática FISEM (2012). ¿Qué es la FISEM ? Descargado de http ://www.fisem.org/web 21 de marzo del 2012. Furinghetti, F. & Giacardi, L. (Eds.) (2012). The First Century of the International Commission[ 2028 ?]on Mathematical Instruction (1908-2008). History of ICMI.. Descargado de http :// www.icmihistory.unito.it/timeline.php, 21 de marzo del 2012. International Commision on Mathematical Instruction ICMI (2009). Terms of Reference. Descargado de http ://www.mathunion.org/icmi/about-icmi/icmi-as-an-organisation/terms-of-reference/curr ent-terms-2009 International Commision on Mathematical Instruction ICMI (2012). Multi-national Mathematical Education Societies Affiliated to ICMI. Descargado de http ://www.mathunion.org/icmi/abouticmi/ affiliate-organizations/math-education-societies, 21 de marzo del 2012. Ruiz, A. (2001). El siglo XXI y el papel de la universidad, San José, Costa Rica : Editorial de la Universidad de Costa Rica (EUCR) y Consejo Nacional de Rectores. Ruiz, A. & Barrantes, H. (2011). En los orígenes del CIAEM. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Número 7, junio, Costa Rica. Descargado de http ://revistas. ucr. ac.cr/index.php/cifem/article/view/6933/6619 Ruiz, A. (2013). Reforma de la Educación Matemática en Costa Rica. Perspectiva de la praxis. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Número especial julio. Descargado de http ://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/issue/view/1186