Mathematics and physics study and research paths within two groups of pre-service teacher education
Tipo de documento
Lista de autores
Otero, María Rita, Llanos, Viviana Carolina y Arlego, Marcelo
Resumen
In this paper, we present results of an inquiry based teaching implementation carried out on a teacher training course in the University. The framework of the Anthropological Theory of Didactics (ATD) is adopted, and a co-disciplinary Study and Research Path (SRP) whose generative question requires studying physics and mathematics together is carried out by N=25 training teachers of Mathematics at University. Some conclusions concerning the conditions, restrictions and relevance of introducing the RSC in teachers training courses at the university are performed.
Fecha
2020
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Desarrollo del profesor | Desde disciplinas académicas | Formativos | Inicial | Otro (fenomenología)
Enfoque
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Referencias
Ball, D. L. Bridging practices: Intertwining content and pedagogy in teaching and learning to teach. Journal of Teacher Education, 51 (3), p. 241-247, 2000. Ball, D. L.; Lubienski, S. T. & Mewborn, D. S. Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers’ mathematical knowledge. In: Handbook of Research on Teaching. Washington, DC: American Educational Research Association, p. 433- 456, 2001. Barquero, B., Bosch, M., Gascón, J. Los Recorridos de Estudio e Investigación y la modelización matemática en la enseñanza universitaria de las Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias, Revista de investigación y experiencias didácticas, 29 (3), p. 339-352, 2001. Cirade, G. Devenir professeur de mathématiques: entre problèmes de la profession et formation en IUFM. Les mathématiques comme problème professionnel. Thèse de Doctorat en Didactique des Mathématiques, École doctorale de mathématiques et informatique de Marseille. Université de Provence, 2006. Chevallard, Y., Cirade, G. Pour une formation professionnelle d’université: éléments d’une problématique de rupture. Recherche et formation, 60, p. 51-62, 2009. Chevallard, Y. Aspectos problemáticos de la formación docente, XVI Jornadas del SI-IDM, Huesca. Organizadas por el grupo DMDC del SEIEM, 2001. http://www.ugr.es/local/jgodino/siidm.htm Chevallard, Y. Enseñar Matemáticas en la Sociedad de Mañana: Alegato a Favor de un Contraparadigma Emergente. Journal of Research in Mathematics Education, 2 (2), p. 161-182, 2013. Font, V. Competencias profesionales en la formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria. Unión, San Cristóbal de La Laguna, 26, p. 9-25, 2011. Godino, J. D. Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, p. 13-31, 2009. Gómez, P. Desarrollo del Conocimiento Didáctico en un Plan de Formación Inicial de Profesores de Matemáticas de Secundaria. PhD Thesis, Universidad de Granada, 2007. Hill, H. C. Ball, D. L. & Schilling, S. G. Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39, 4, p. 372-400, 2008. Llinares, S., Valls, G. & Roig, A.I. Aprendizaje y diseño de entornos de aprendizaje basado en videos en los programas de formación de profesores de matemáticas. Educación matemática, 20 (3), p. 31-54, 2008. Otero, M. R., Llanos, V. C.; Gazzola, M., Arlego, M. Co-disciplinary Physics and Mathematics Research and Study Course (RSC) within three study groups: teachers-in-training, secondary school students and researchers. Science, Mathematics and ICT Education, 10 (2) Patras, Greece, p. 55-78, 2016. Peralta, M. H., Ercoli, N. L., Godoy, M. L.; Rivas, I., Montanaro, M. I. & Bacchiarello, R. Proyecto estructural de la réplica de la piedra movediza: comportamiento estático y dinámico. XX Jornadas Argentinas de Ingeniería Estructural, 2008. Ribeiro, M., Monteiro, R., Carrillo, J. ¿Es el conocimiento del profesorado específico de su profesión? Discusión de la práctica de una maestra. Educación Matemática, 22 (2), p. 123- 138, 2010. Rojas, R. La Piedra muerta. Martín García, Editor, Buenos Aires, Argentina, 1912. Ruiz Olarría, A., Sierra, T. Á.; Bosch, M. & Gascón, J. Las Matemáticas para la Enseñanza en una Formación del Profesorado Basada en el Estudio de Cuestiones. Boletim de Educação Matemática-Mathematics Education 28 (48), p. 319-340., 2014 Shulman, L. S. Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57 (1), p. 1-22, 1987.