Research and study paths: indicators of the development of the dialectics
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Parra, Verónica y Otero, María Rita
Resumen
n this work, we describe a set of didactic - mathematical indicators to determine the development of the dialectics. These indicators are not definitive and their first formulations are the result of the analysis of the data obtained when implementing a research and study paths (RSP) at the last year of the Argentine secondary level. From these indicators, we conclude that the most frequent dialectics are: individual and collective, subject and out-of-subject, research and study, praxeological analysis-synthesis/didactic synthesis-analysis and black boxes and clear boxes.
Fecha
2020
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Encuestas | Gestión de aula | Otro (fundamentos) | Otro (métodos) | Reflexión sobre la enseñanza
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Referencias
Barquero, B., Bosch, M. & Gascón, J. (2011). Ecología de la modelización matemática: los recorridos de estudio e investigación. In M. Bosch, J. Gascón, A. Ruiz Olarría, M. Artaud, A. Bronner, Y. Chevallard, G. Cirade, C. Ladage & M. Larguier (Eds.), Un panorama de la TAD (pp. 553-577). Bellaterra: Centre de Recerca Matemàtica. Bosch, M. y Gascón, J. (2007). Fundamentación antropológica de las organizaciones didácticas: de los “Talleres de Prácticas Matemáticas” a los “Recorridos de Estudio e Investigación”. In A. Bronner, M. Larguier, M. Artaud, M. Bosch, Y. Chevallard, G. Cirade, G. y C. Ladage (eds.), Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d’action (pp. 55-91). Uzès: IUFM de l’Académie de Montpellier. Chevallard, Y. (2008). Didactique de l’enquête codisciplinaire et des parcours d’étude et de recherche. Colloque international « Efficacité et Équité en Éducation », Rennes. https://esup.espe-bretagne.fr/efficacite_et_equite_en_education/programme/symposium_chevallard.pdf Costa, V. A., Arlego, M. & Otero, M. R. (2015). Las dialécticas en un Recorrido de Estudio e Investigación para la enseñanza del Cálculo Vectorial en la Universidad. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. 8(3), 146-161. Hausberger, T. (2016). Dimensions collaboratives et dialectique médias-milieux : un questionnement didactique autour d’une retranscription d’échanges sur un forum de mathématiques. Enjeux et débats en didactique des mathématiques : 18éme Ecole d’été de Didactique des Mathématiques (pp.613-622). Brest : La Pensée Sauvage. Parra, V., Otero, M. R. & Fanaro, M. (2015). Recorrido de Estudio e Investigación codisciplinar a la microeconomía en el último año del nivel secundario. Preguntas generatrices y derivadas. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 69, 1-10. Salgado, D.; Otero, M. R. & Parra, V. (2017). Gestos didácticos en el desarrollo de un recorrido de estudio e investigación en el nivel universitario relativo al cálculo: el funcionamiento de las dialécticas. Perspectiva Educacional, 56(1), 84-108.