Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Reflecting on Ubiratan D’Ambrosio’s pursuit of peace, social justice, and nonkilling mathematics: a transition from subordination to autonomy through ethnomathematics

Rosa, Milton (2021). Reflecting on Ubiratan D’Ambrosio’s pursuit of peace, social justice, and nonkilling mathematics: a transition from subordination to autonomy through ethnomathematics. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Número especial, pp. 302-313 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

120Kb

URL Oficial: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Resumen

One of the main contributions of D’Ambrosio for humanity was his concern about how humanity can pursue peace and social justice and how education and mathematics education, in particular, can support this objective. His life history shows that D’Ambrosio reflected on peace and social justice and on how ethnomathematics contributes to the development and the evolution of humankind. This context leads us to understand that humanity depends essentially on the analysis of his proposed triad:individual-society-nature, and the effectiveness of the relations among these elements. However, it is necessary to avoid that survival and transcendence are used as the roots for conflict and domination, which is developed into confrontation, violence, and the submission of members of distinct cultures. Therefore, D’Ambrosio’s search for peace through the development of non-killing mathematics is also related to the expansion of social justice. Thus, D’Ambrosio’s personal life and professional and academic achievements are responses to achieve this objective.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática
07. Enseñanza > Planificación del profesor > Metodología de enseñanza > Análisis y reflexión sobre la enseñanza
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Teorías de aprendizaje > Teoría social del aprendizaje
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Sociales
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Culturales
Nivel Educativo:Todos los niveles educativos
Código ID:25201
Depositado Por:Monitor Funes 3
Depositado En:03 Ago 2022 17:27
Fecha de Modificación Más Reciente:03 Ago 2022 17:27
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario