Knowledge of numbers and geometry of pre-service teachers in the primary education degree
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Segarra, Jaime y Julià, Carme
Resumen
Background: the study of the initial mathematical knowledge of primary education teachers in training is considered important, since this knowledge influences that of the students. Objectives: to study the initial knowledge of numbers and geometry of the pre-service teachers. In addition, some of the mistakes they make are analysed. Design: to carry out the study, 20 questions released from the TIMSS tests were used, specifically, arithmetic (numbers) and geometry questions were selected. Setting and participants the TIMSS-type test was applied to 97 first-year pre-service teachers. Data collection and analysis: this research is quantitative and the sample used in this investigation is a purposive sample, participants answered a questionnaire with questions the knowledge of mathematical content in numbers and geometry. Results: the results indicate that, in general, the students present greater difficulties in the geometry questions. Specifically, 36% of students fail geometry, while 14% fail in the case of numbers. In problem-type questions, which belong to the cognitive domains of application and reasoning, a high percentage of errors and blank answers are obtained. Finally, in the study of errors, the difficulties that students have with the decimal numbering system are shown. It is also observed that they present difficulties in the matter of geometric measurements (areas, perimeters and volumes). Conclusions: in this research, on the one hand, weaknesses that can be reinforced by means of the mathematics subjects of the degree have been detected. On the other hand, errors about the decimal numbering system should be a warning indicator to try to improve its understanding during the primary education stage, which is when it is introduced.
Fecha
2021
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Desarrollo del profesor | Errores | Inicial | Otro (geometría) | Otro (números)
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
23
Número
6
Rango páginas (artículo)
1-27
ISSN
21787727
Referencias
Alpízar-Vargas, M., & Alfaro-Arce, A. (2019). College education of elementary school teachers: the case of mathematics. Uniciencia, 33(2), 110-154. Ball, D., Lubienski, S., y Mewborn, D. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers’ mathematical knowledge. Handbook of research on teaching, 4, 433-456. Ball, D., Thames, M., y Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes it Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389407. Bartlett, M. S. (1950). Tests of significance in factor analysis. British journal of psychology, 3(2), 75-85. Barrera, V, Infante, J., y Liñán, M. (2013). Conocimiento matemático común en geometría de los estudiantes para maestro: una propuesta de innovación. EA, Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, 16, 11-34 Brodie, K. (2014). Learning about learner errors in professional learning communities. Educational Studies in Mathematics, 85(2), 221-239. Castro, A., Gorgorió, N., y Prat, N. (2015). Conocimiento matemático fundamental en el Grado de Educación Primaria: sistema de numeración decimal y valor posicional. En C. Fernández, M. Molina y N. Planas (eds.), Investigación en Educación Matemática XIX. (p. 221-228). SEIEM. Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 1-16. Egido, I., y López, E. (2013). Análisis del Practicum en los estudios de magisterio en España a partir de los datos de TEDS-M. TESD-M: Estudio Internacional de la formación inicial en matemáticas de los maestros. Informe español, 2, 108-135. Flores, A., Alfaro, M., González, J., y Rojas, N. (2018). El conocimiento especializado de un profesor de matemáticas: Un estudio de caso sobre la enseñanza de los conceptos básicos de función. Uniciencia, 32(1), 89-107. González, J., y Eudave, D. (2018). Conocimiento común del contenido del estudiante para profesor sobre fracciones y decimales. Educación matemática, 30(2), 106-139. Gutiérrez, A., Gómez, P., y Rico, L. (2016). Conocimiento matemático sobre números y operaciones de los estudiantes de Magisterio. Educación XXI, 19(1), 135-158. Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE) (2012a). TIMSS 2011. Preguntas liberadas de matemáticas-8º grado. Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE) (2012b). TIMSS 2011. Marcos de la evaluación. Volumen I: Informe español. Autor. Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31-36. Lacasa, J., y Rodríguez, J. (2013). Diversidad de centros, conocimientos matemáticos y actitudes hacia la enseñanza de las matemáticas de los futuros maestros en España. TEDS-M Estudio Internacional sobre la formación inicial en Matemáticas de los maestros. Informe español. Volumen II. Análisis secundario. (p. 65-97). IEA Livy, S., Muir, T., & Maher, N. (2012). How Do They Measure Up? Primary Pre-Service Teachers' Mathematical Knowledge of Area and Perimeter. Mathematics Teacher Education and Development, 14(2), 91-112. Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics. Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Lawrence Erlbaum. Maher, N., & Muir, T. (2011). I think they think that zero point something is less than zero: Investigating preservice teachers' responses to mathematical tasks. Proceedings of the annual Australian Association for Research in Education Conference, Hobart, Tasmania. (p. 1-16). Martín del Pozo, R., Fernández, P., González, M., y de Juana, A. (2013). El dominio de los contenidos escolares: competencia profesional y formación inicial de maestros. Revista de Educación, 360, 363-287. Muir, T., & Livy, S. (2012). What do they know? A comparison of pre-service teachers' and in-service teachers' decimal mathematical content knowledge. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 1-15. Nortes, R., y Nortes, A. (2016). Resolución de problemas, errores y dificultades en el Grado de Maestro de Primaria. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 103-117. Nortes, R., y Nortes, A. (2017). Matemáticas escolares en futuros maestros: Un estudio necesario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 368-386. Nortes, R., y Nortes, A. (2018). Conocimientos matemáticos de futuros maestros en resolución de problemas de 6º de primaria. Educatio Siglo XXI, 36(3), 201-230. http://doi.org/10.6018/j/349971 Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods (3rd ed.). Sage. Rico, L. (1998). Errores en el aprendizaje de las matemáticas. En J. Kilpatrick, L. Rico y P. González (Eds.). Educación matemática, 69109. Iberoamericana. Ruiz de Gauna, J., García, J., y Sarasua, J. (2013). Perspectivas de los alumnos de Grado de Educación Primaria sobre las Matemáticas y su enseñanza. Números, 82, 5-15. Salinas, M.J. (2007). Errores sobre el sistema de numeración decimal en estudiantes de Magisterio. Investigación en Educación Matemática XI, 381-390. Segarra, J., & Julià, C. (2021). Conocimiento matemático de estudiantes para docentes de Educación Primaria: Análisis de variables. Uniciencia, 35(1), 124-138. Siegel, S. (1991). Estadísticos no paramétricos aplicada a las ciencias de la conducta (3a Edición). Trillas. Socas, M. M. (2007). Dificultades y errores en el aprendizaje de las Matemáticas. Análisis desde el enfoque Lógico Semiótico. Investigación en educación matemática XI, 19-52. Stacey, K., Helme, S., Steinle, V., Baturo, A., Irwin, K. & Bana, J. (2001). Preservice teachers‟ knowledge of difficulties in decimal numeration. Journal of Mathematics Teacher Education, 4, 205-225. Torregrosa, G., Quesada, H., y Penalva, M. C. (2010). Razonamiento configural como coordinación de procesos de visualización. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 327-340. Turnuklu, E., & Yesildere, S. (2007). The Pedagogical Content Knowledge in Mathematics: Pre-Service Primary Mathematics Teachers' Perspectives in Turkey. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 1, 1-13. Ubuz, B., & Yayan, B. (2010). Primary teachers' subject matter knowledge: Decimals. International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, 41(6), 787-804. Utomo, A. P., Yuana, K., Narulita, E., Fikri, K., y Wahono, B. (2018). Students’ Errors in Solving Science Reasoning-Domain of Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(1), 48-53.