Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Investigating mathematical cognition using distinctive features of mathematical discourse

Kotsopoulos, Donna; Lee, Joanne; Waterloo, Duane Heide (2010). Investigating mathematical cognition using distinctive features of mathematical discourse. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 2(1), pp. 138-162 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

465Kb

URL Oficial: https://jieem.pgsskroton.com.br/index

Resumen

Ben-Yehuda, Lavy, Linchevski, and Sfard (2005) propose that there are four distinctive features of mathematical discourse: uses of words, the use of uniquely mathematical visual mediators, special discursive routines, and endorsed narratives. Utilizing modified talk- and think-aloud protocols for research in naturalistic settings this research explored: (1) the potential utility of the proposed four distinctive features of mathematical discourse as an analytic tool in studying mathematical cognition and mathematical cognitive processes, and (2) the interaction (or lack of interaction) between the four distinctive features of mathematical discourse in order to contemplate implications to students’ underlying or emergent mathematical cognition. Our findings suggest that there may be a unique interaction between particular features of mathematical discourse, and an absence of this interaction may be an important indicator for additional support for the learner. Implications to teaching, learning, and future research will be discussed.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:03. Aula > Gestión del aula > El discurso
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Metodologías > Análisis del discurso
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Teorías del discurso
Otros términos clave específicos no incluidos en las secciones anteriores > T-Z > Visualización
Nivel Educativo:Educación Secundaria Media (17 y 18 años)
Educación Secundaria Básica (13-16 años)
Código ID:29618
Depositado Por:Monitor Funes 7
Depositado En:07 Ago 2022 09:54
Fecha de Modificación Más Reciente:28 Jul 2023 14:48
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario