Trends in learning and teaching of geometry: The case of the Geometry and its Applications Meeting
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Castro, Paola, Gómez, Pedro y Cañadas, María C.
Resumen
We characterize the thematic trends of the Geometry and its Applications Meeting. This meeting is held periodically in Colombia, country in which our study was carried out. We used a taxonomy of key terms specific to mathematics education to code the proceedings of this meeting. The study variables are purpose, educational level, pedagogical notions, and topics. We establish the thematic trends in terms of the values of the variables. We describe their evolution over time and, using a normalization process, we compare the extent to which geometry topics are treated with respect to the other variables. The meeting has disseminated activities and curricular innovations to a lesser extent. The community that attends the meeting is focused on the theoretical development associated with geometry and on higher educational levels. The papers that address pedagogical notions focus on learning and the classroom. The topics with the highest percentage of research are geometry in three dimensions and Euclidean geometry. We suggest that the meeting should promote the dissemination of curricular innovations and give more attention to the notions of teaching, curriculum and assessment in both research and innovations. We perceive the need to address learning and teaching in preschool and primary education.
Fecha
2022
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Aprendizaje | Asociaciones | Enseñanza | Geometría | Historia de la Educación Matemática
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
17
Número
4
Rango páginas (artículo)
1-14
ISSN
13063030
Referencias
Bracho, R., Torralbo, M., Maz-Machado, A., & Adamuz, N. (2014). Tendencias Temáticas de la Investigación en Educación Matemática en España [Thematic research trends in Mathematics Education in Spain]. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 28(50), 1077-1094. https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a04 Bracho-López, R., Maz-Machado, A., Gutiérrez-Arenas, P., Torralbo-Rodríguez, M., Jiménez-Fanjul, N. N., & Adamuz-Povedano, N. (2012). La investigación en Educación Matemática a través de las publicaciones científicas españolas [Research in Mathematics Education through Spanish scholarly publications]. Revista Española de Documentación Científica, 35(2), 262-280. https://doi.org/10.3989/redc.2012.2.870 Bracho-López, R., Maz-Machado, A., Jiménez-Fanjul, N., Adamuz-Povedano, N., Gutiérrez-Arenas, P., & Torralbo-Rodríguez, M. (2010). La investigación en Educación Matemática en la revista Épsilon. Análisis cienciométrico y temático (2000-2009) [Research in Mathematics Education in the journal Epsilon. Scientometric and thematic analysis (2000-2009)]. Epsilon. Revista de Educación Matemática, 75, 9-25. Bueno Sánchez, Á., & Fernández Cano, A. (2003). Análisis cientimétrico de la productividad en la Revista de Investigación Educativa (1983-2000) [Scientometric analysis of productivity in the Revista de Investigación Educativa (1983-2000)]. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 507-532. Castro, P., & Gómez, P. (2019). La comunidad colombiana de Educación Matemática: diversidad y evolución [The Colombian Mathematics Education Community: diversity and evolution]. In G. Schubring, J. H. Bello, & H. Vacca (Eds.), V Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática (Vol. 1, pp. 124-138). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Castro, P., & Gómez, P. (2020). Educación Matemática en los países de habla hispana: agremiaciones, eventos y publicaciones [Mathematics Education in Spanish-speaking countries: associations, events, and publications]. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 60, 245-259. Castro, P., & Gómez, P. (2021). Educación Matemática en países hispanohablantes: evolución de su documentación de acceso abierto [Mathematics Education in Spanish-Speaking Countries: Evolution of its Open Access Documentation]. PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 15(2). https://doi.org/10.30827/pna.v15i2.16155 Castro, P., Gómez, P., & Cañadas, M. C. (2019). Producción documental de acceso abierto de la comunidad de habla hispana en Educación Matemática para la educación media [Open Access Documentary Production of the Spanish-Speaking Community in Mathematics Education for Middle School Education]. BOLEMA - Boletim de Educação Matemática, 33(64), 707-727. Castro, P., Gómez, P., & Cañadas, M. C. (2020). Nociones didácticas en la investigación en Educación Matemática: comparación del simposio de la SEIEM y la RELME [Didactic notions in research in Mathematics Education: comparison of the symposium of SEIEM and RELME]. In Y. Morales & Á. Ruiz (Eds.), Educación Matemática en las Américas 2019 (pp. 903-910). Comité Interamericano de Educación Matemática. http://funes.uniandes.edu.co/22472/ Fernández, A., Torralbo, M., Rico, L., Gutiérrez, P., & Maz, A. (2003). Análisis cienciométrico de las tesis doctorales españolas en Educación Matemática (1976-1998) [Scientometric analysis of Spanish doctoral theses in Mathematics Education (1976-1998)]. Revista Española de Documentación Científica, 26(2), 162-176. https://doi.org/10.3989/redc.2003.v26.i2.135 Gómez, M. (2011). Pensamiento geométrico y métrico en las pruebas nacionales [Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Bogotá. http://www.bdigital.unal.edu.co/7547/1/maryobygomezcedeño.2011.pdf Gómez, P., & Cañadas, M. C. (2013). Development of a taxonomy for key terms in mathematics education and its use in a digital repository. Library Philosophy and Practice (e-journal). http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/903/ Jiménez-Fanjul, N., Maz-Machado, A., & Bracho-López, R. (2013). Quiénes son y qué citan los autores españoles de educación matemática en el Social Science Citation Index [Who are and what do Spanish mathematics education authors cite in the Social Science Citation Index]. Epsilon, 30(3), 55-68. Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica [Content Analysis. An Introduction to its Methodology]. Paidós. Mayring, P. (2015). Qualitative content analysis: theoretical background and procedures. In A. Bikner-Ahsbahs, C. Knipping, & N. Presmeg (Eds.), Approaches to qualitative research in mathematics education. Examples of methodology and methods (pp. 365-380). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6_13 Maz, A., Torralbo, M., Vallejo, M., Fernández-Cano, A., & Rico, L. (2009). La Educación Matemática en la revista Enseñanza de las Ciencias: 1983-2006 [Mathematics education in the Enseñanza de las Ciencias Journal: 1983-2006]. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 27(2), 185-194. https://doi.org/https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3730 Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M.-P., & Hidalgo-Ariza, M.-D. (2011). La investigación en Educación Matemática en España: los simposios de la SEIEM [Research in Mathematics Education in Spain: the symposiums of SEIEM]. PNA, 5(4), 163-185. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/pna.v5i4.6150 Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M. P., Jiménez-Fanjul, N., & Adamuz-Povedano, N. (2012). Redes académicas generadas por las tesis doctorales de educación matemática en España [Academic networks generated by Spanish PhD theses on mathematics education]. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 271-286. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/rie.30.2.116421 Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas [Basic competency standards in language, mathematics, science and civics]. Ministerio de Educación Nacional. Molina, M., Gómez, P., Cañadas, M. C., Gallardo, J., & Lupiánez, J. L. (2011). Calidad y visibilidad de las revistas científicas: el caso de PNA [Quality and visibility in scholarly journals: the case of PNA]. Revista Española de Documentación Científica, 34(2), 268-277. https://doi.org/10.3989/redc.2011.2.802 Montilla, L. (2012). Análisis bibliométrico sobre la producción científica archivística en la Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe (Redalyc) durante el período 2001-2011 [Bibliometric analysis about archival scientific production in the Network of Scientific Journals of Latin America and the Caribbean (Redalyc) during the period 2001- 2011]. Biblios, 48, 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.5195/biblios.2012.65 Montilla, L., & Pérez, G. (2016). Análisis de la producción científica de los artículos de la Revista Zootecnia Tropical del Instituto Nacional de Investigaciones Agrícolas (2006-2013) [Analysis of the scientific production of articles of Journal Tropical Zootecnia of the National Institute for Agricultural Research (2006-2013)]. Biblios, 65, 1-14. https://doi.org/https://doi.org/10.5195/biblios.2016.315 National Information Standards Organization. (2005). Guidelines for the construction, format, and management of monolingual controlled vocabularies. NISO Press. Qin, C., & Peng, T. (2011). Bibliometrics Analysis of Journal of Mathematics Education in 2008-2010. Journal of Mathematics Education, 4. Rico, L. (1997). Bases teóricas del currículo de matemáticas en educación secundaria [Theoretical bases of the mathematics curriculum in secondary education]. Síntesis. Universidad Pedagógica Nacional, Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, & Universidad Sergio Arboleda. (2016). Encuentro colombiano de geometría y sus aplicaciones. http://www.encuentrogeometria.com Vallejo-Ruiz, M., Fernández-Cano, A., & Torralbo-Rodríguez, M. (2006). Patrones de citación en la investigación española en educación matemática [Citation patterns in Spanish research in mathematics education]. Revista Española de Documentación Científica, 29(3), 382-397. https://doi.org/https://doi.org/10.3989/redc.2006.v29.i3.295 Verdejo, M. J. (2011). Análisis de los estudios métricos de la información publicados en revistas españolas de documentación (2005-2009) [Grado, Universidad Politécnica de Valencia]. Valencia.