Characterisation of probability learning in a rural environment with the realistic mathematics education
Tipo de documento
Lista de autores
Méndez-Parra, Carolina, Conde-Carmona, Robinson Junior y Padilla, Iván Andrés
Resumen
Background: as statistics has pragmatic effects in other sectors, this work argues for proposing teaching-learning strategies based on real situations. Objectives: characterise probability learning in a rural environment with realistic mathematics education. Design: of a qualitative nature with an action-participatory research design, through five methodological phases. Setting and participants: students from rural areas of the department of Córdoba-Colombia, the mathematics education teacher of that department, and the research group. Data collection and analysis: the qualitative data were grouped into categories of realistic mathematics education. Results: the research revealed that the students present interpretive, theoretical, and algorithmic difficulties. It also highlighted that realistic mathematics education reflects human activity in the statistical learning process. Conclusions: the contextualised problems allow students to reach meaningful knowledge. Besides, the teacher cooperates in formalising learning due to its structuring, systematisation, and regularisation under the realistic mathematics education criteria.
Fecha
2022
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Contextos o situaciones | Dificultades | Investigación acción | Otro (diversidad) | Otro (probabilidad)
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
24
Número
4
Rango páginas (artículo)
1-23
ISSN
21787727
Referencias
Alsina, À. (2011). Aprendre a usar les matemàtiques: els processos matemàtics, propostes didàctiques per a l'educació infantil. Eumo. Alsina, Á. & Salgado, M. (2019). Prácticas de medida en Educación Infantil desde la perspectiva de la Educación Matemática Realista. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 7(2), 24-37. Andrade Diaz, I. M. (2019). Estrategia pedagógica para promover el desarrollo de habilidades en el pensamiento probabilístico en los estudiantes del grado cuarto de la sede los llanos de la institución educativa rural jordán güisía. [Trabajo de Fin de Grado, Universidad del Cauca] http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/111 5 Andrade Diaz, I. M. (2019). Estrategia pedagógica para promover el desarrollo de habilidades en el pensamiento probabilístico en los estudiantes del grado cuarto de la sede los llanos de la institución educativa rural jordán güisía. Bressan, A.; Gallego, F.; Pérez, S., & Zolkower, B. (2016). Educación Matemática Realista, Bases Teóricas. Publicación del GPDM. Castiglione, D. (2015). Conexiones Matemáticas Múltiples a partir de tres problemas en contexto realista. Publicación del GPDM. Conde-Carmona, R. & Padilla-Escorcia, I. (2021). Aprender matemáticas en tiempos del COVID-19: Un estudio de caso con estudiantes universitarias. Educación y Humanismo, 23(40), 1-19. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4380 Cruz-Ramírez, M. (2019). Un estudio sobre la distancia psicológica entre métodos de investigación educacional. El caso del método Delphi. Luz, 18(3), 29-42. https://bit.ly/2SXOoD5 Díaz-Levicoy, D., Ferrada, C., Salgado-Orellana, N., & Vásquez, C. (2019). Análisis de las actividades evaluativas sobre estadística y probabilidad en libros de texto chilenos de Educación Primaria. Premisa, 21(80), 5-21. Estrada, A. & Batanero, C. (2019). Prospective primary school teachers’ attitudes towards probability and its teaching. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(1), em0559. https://doi.org/10.29333/iejme/5941 Fredriksen, H. (2021). Exploring realistic mathematics education in a flipped classroom context at the tertiary level. International Journal of Science and Mathematics Education, 19(2), 377-396. Freudenthal, H. (1977). Desembramiento y siembra: Prefacio a una ciencia de la educación matemática. Springer. Freudenthal, H. (1977). Weeding and sowing: Preface to a science of mathematical education. Springer. https://bit.ly/3j1dZ93 Gal, I. (2005). Towards" probability literacy" for all citizens: Building blocks and instructional dilemmas. In: Exploring probability in school. (pp. 39-63). Springer. Gallego, M. & Pérez, S. (2013). Aportes «Realistas» a la Educación Matemática. Desde la Patagonia, Difundiendo Saberes, 10(16), 12- 19. Gravemeijer, K. & Doorman, M. (1999). Context problems in realistic mathematics education: A calculus course as an example. Educational Studies in Mathematics, 39(1), 111–129. Isaza Cardona, C. A. (2020). Los contextos inmediato, situacional y sociocultural en el aprendizaje de la probabilidad. [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Antioquia]. http://hdl.handle.net/10495/13728 Isaza Cardona, C. A. (2020). Los contextos inmediato, situacional y sociocultural en el aprendizaje de la probabilidad. Julie, H. (2018). Developing LTBI for addition and multiplication rules in probability theory with realistic mathematics education. Journal of Physics: Conference Series, 1088(1), 012044. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012044 Julie, H. (2018, September). Developing LTBI for addition and multiplication rules in probability theory with realistic mathematics education. Journal of Physics: Conference Series, 1088(1), 012044. Márquez-Mosquera, A. & Olea-Isaza, C. (2020). Las Actividades Orientadoras de Enseñanza como estrategia para enseñar la probabilidad en primaria: reflexiones de los maestros. Revista Trilogía, 12(22), 151-171. https://doi.org/10.22430/21457778.1094 Méndez-Parra, C., Conde-Carmona, R., & Tovar-Ortega, T. (2021). Uso de la matemática realista y su relación en el aprendizaje de la probabilidad, en un contexto rural. Eco Matemático, 12(1). https://doi.org/10.22463/17948231.3067 Morales Giraldo, S. M. (2018). Enseñanza de la probabilidad simple y probabilidad condicional a través de situaciones problema [Trabajo de Fin de Grado, Universidad Nacional de Colombia-Sede Medellín]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/64190 Nuraida, I., Kusumah, Y. S., & Kartasasmita, B. G. (2019, November). Realistic mathematics education with local instruction theory for enhancement of students’ procedural fluency. Journal of Physics: Conference Series, 1280(4), 042003. Palinussa, A., Molle, J., & Gasperz, M. (2017, November). Development Mathematics Education of Rural Context. In: Proceeding of the International Seminar on Education. (Vol. 1). Rasmussen, C. & Blumenfeld, H. (2007). Reinventing solutions to systems of linear differential equations: A case of emergent models involving analytic expressions. The Journal of Mathematical Behavior, 26(3), 195–210. Revina, S. & Leung, F. (2019). How the same flowers grow in different Soils? The implementation of realistic mathematics education in Utrecht and Jakarta classrooms. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(3), 565-589. https://doi.org/10.1007/s10763-018-9883- 1 Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill. https://bit.ly/3j5LLd2 Sepriyanti, N. & Putri, E. M. (2018). Mathematics Learning Devices Development based on Realistic Mathematics Education on Probability. Al-Ta'lim Journal, 25(1), 87-96. Sugilar, H., Rachmawati, T., & Nuraida, I. (2019). Integrasi interkoneksi matematika agama dan budaya. Jurnal Analisa, 5(2), 189-198. https://doi.org/10.15575/ja.v5i2.6717 Tachie, S. & Molepo, J. (2019). Exploring Teachers’ Meta-Cognitive Skills in Mathematics Classes in Selected Rural Primary Schools in Eastern Cape, South Africa. Africa Education Review, 16(2), 143-161. https://doi.org/10.1080/18146627.2017.1384700 Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Wijers, M. (2005). Mathematics standards and curricula in the Netherlands. ZDM, 37(4), 287-307. Vásquez C. & Alsina, Á. (2017). Aproximación al conocimiento común del contenido para enseñar probabilidad desde el modelo del conocimiento didáctico-matemático. Educación matemática, 29(3), 79-108. https://doi.org/10.24844/em2903.03 Wijdeveld, E. (1980). Zich realiseren, in IOWO, de achterkant van de Mobius. (p. 23-26). IOWO.