Indirect distance measurement and geometric work in the construction of trigonometric notions
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Cruz-Márquez, Gerardo y Montiel, Gisela
Resumen
Background: among the multiple phenomena reported around the teaching and learning of trigonometry is the exclusive use as technical tools that trigonometric ratios receive. This use allows and promotes the construction of limited meanings and the dissociation of school trigonometry from geometric notions and procedures. Objective: given this problem, we studied the germinal construction of trigonometric notions in a historical setting to identify meaningful uses of mathematical knowledge to enrich those that inhabit the school and its associated meanings. Design: we conducted this study from socio-epistemological theory and through a particular configuration of content analysis. Setting and participants: being a documentary cut study, we did not have participants stricto sensu. Data collection and analysis: the historical study focused on the mathematical preliminaries of Ptolemy’s Almagest, a work that the literature points out as the oldest evidence of the birth of trigonometry. Results: among the results, we highlight the indirect measurement of distances as the use that allowed the initial construction of trigonometric notions and the synergy of three uses of geometric knowledge - which we call geometric work - as fundamental to this process. Conclusions: we conclude by stressing the importance of creating concrete didactic situations that explore the operation of these results in teaching environments and the need for historical studies around other points in the construction of trigonometric notions.
Fecha
2022
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Epistemología | Evolución histórica de conceptos | Sociología | Trigonometría | Usos o significados
Enfoque
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
24
Número
4
Rango páginas (artículo)
81-108
ISSN
21787727
Referencias
Aboe, A. (1964). Matemáticas: episodios históricos desde Babilonia hasta Ptolomeo (A. Linares, Trad.). Norma. Apian, P., Bellere, J. y Gemma, F. (1545). Cosmographia, siue Descriptio vniuersi orbis. Ioannis VVithagij.. Araya, A., Monge, A., y Morales, C. (2007). Comprensión de las razones trigonométricas: Niveles de compresión, indicadores y tareas para su análisis. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 7(2), 1-31. https://www.doi.org/10.15517/AIE.V7I2.9274 Asimov, I. (1975). El universo (M. Paredes Larrucea, Trad.). Círculo de Lectores. Boyer, C. (1986). Historia de la matemática (M. Martínez Pérez, Trad.). Alianza. Bressoud, D. (2010). Historical Reflections on Teaching Trigonometry. Mathematics teacher, 104(2), 106-112. Brito, A. y Barbosa, B. (2004). Trigonometria: dificuldades dos professores de matemática do ensino fundamental. Horizontes, Bragança Paulista, 22(1), 65-70. Cabañas-Sánchez, G. y Cantoral, R. (2012). El papel de la noción de conservación del área en la resignificación de la integral definida. En R. Flores (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 25 (pp. 1031-1040). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 2(1), 53-82. Cantoral, R. (2013). Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa. Estudios sobre construcción social del conocimiento. Gedisa. Cantoral, R., Montiel, G. y Reyes-Gasperini, D. (2015). El programa socioepistemológico de investigación en Matemática Educativa: el caso de Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 18(1), 5-17. https://www.doi.org/10.12802/relime.13.1810 Cruz-Amaya, M. (2019). Linealidad y angularidad en la esfera. Un nuevo escenario de trabajo geométrico [Tesis de maestría]. https://www.doi.org/10.13140/RG.2.2.25114.49604 Cruz-Márquez, G. (2018). De Sirio a Ptolomeo: una problematización de las nociones trigonométricas [Tesis de maestría]. https://www.doi.org/10.13140/RG.2.2.18095.64166 Cruz-Márquez, G. y Montiel, G. (2017). Emergencia de las Nociones Trigonométricas en el Almagesto. En L. Serna (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 30 (pp. 981-989). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. DeWitt, R. (2010). Cosmovisiones. Una introducción a la historia y la filosofía de la ciencia (J. Sarret Grau, Trad.). Buridán. Díaz, M., Salgado, G. y Díaz, V. (2010). La transición: grados→ radianes→ reales. Un obstáculo didáctico. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 74, 29-37. Espinoza-Ramírez, L. y Cantoral, R. (2010). Una propuesta metodológica para estudios socio históricos: el caso de la teoría de funciones de Lagrange. En P. Lestón (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 23 (pp. 889-897). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Euclides (1991). Elementos (L. Vega, Int.; M. L. Puertas Castaños, Trad.). Gredos. Gómez, B. (2003). La investigación histórica en Didáctica de la Matemática. En E. Castro (Ed.), Investigación en Educación Matemática: Séptimo Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, (pp. 79-86). Universidad de Granada. Jácome, G. (2011). Estudio socioepistemológico a las relaciones trigonométricas en el triángulo rectángulo. Un acercamiento a los significados construidos por el profesor [Tesis de maestría]. Kline, M. (1972). Mathematical thought from ancient to modern times. Oxford University Press. Maldonado, E. (2005). Un análisis didáctico de la función trigonométrica [Tesis de maestría]. Mansfield, D. y Wildberger, N. J. (2017). Plimpton 322 is Babylonian exact sexagesimal trigonometry. Historia Mathematica, 44(4), 395-419. https://www.doi.org/10.1016/j.hm.2017.08.001 Maor, E. (1998). Trigonometric Delights. Princeton University Press. Mateu, E. y Orts, A. (2006). La astronomía griega: de los pitagóricos al Almagesto de Ptolomeo. Huygens, (62), 19-38. Matos, J. (1990). The historical development of the concept of angle. The Mathematics Educator, 1(1), 4-11. Melogno, P., Rodríguez, P. y Fernández, S. (Eds.). (2011). Elementos de Historia de la Ciencia. Universidad de la República. Mesa, V. y Herbst, P. (2011). Designing representations of trigonometry instruction to study the rationality of community college teaching. ZDM Mathematics Education, 43(1), 41-52. https://www.doi.org/10.1007/s11858-010-0300-7 Montiel, G. (2011). Construcción de conocimiento trigonométrico. Un estudio Socioepistemológico. Díaz de Santos. Montiel, G. (2014). El rol del discurso matemático escolar en la construcción de significados trigonométricos. En P. Lestón (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 27 (pp. 1771-1779). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Montiel, G. y Buendía, G. (2012). Un esquema metodológico para la investigación socioepistemológica: ejemplos e ilustraciones. En A. Rosas y A. Romo (Eds.), Metodología en Matemática Educativa: Visiones y Reflexiones (pp. 61-88). Lectorum. Montiel, G. y Buendía, G. (2013). Desarrollo del Pensamiento Funcional- Trigonométrico. En M. Ferrari, G. Martínez y G. Buendía (Coords.), Resignificación de funciones para profesores de matemáticas (pp. 169-205). Díaz de Santos. Montiel, G. y Jácome, G. (2014). Significados trigonométricos en el profesor. Boletim de Educação Matemática, 28(50), 1193-1216. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a10 Navarro, P. y Villalva, M. (2009). Un estudio sobre la desarticulación entre la semejanza y la trigonometría en el bachillerato. En P. Lestón (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 22 (pp. 287-296). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Patricio, H., García, C. y Arrieta, J. (2005). Las prácticas de hacer semejanzas en los triángulos y la emergencia de las razones trigonométricas. En J. Lezama, M. Sánchez y J. Molina (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 18 (pp. 619-624). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Pedersen, O. (2010). A Survey of the Almagest: With Annotation and New Commentary by Alexander Jones. Springer. https://www.doi.org/10.1007/978-0-387-84826-6 Reyes-Gasperini, D. (2017). Empoderamiento Docente y Socioepistemología. Gedisa. Rotaeche, A. (2012). Construcción de conocimiento matemático en escenarios escolares. El caso de la angularidad en el nivel básico [Memoria predoctoral]. Saiz, L. (2003). El Capítulo IX del Libro I del Almagesto de Claudio Ptolomeo: “Sobre la medida de las líneas rectas que se trazan en el círculo”. Maxtor. Sánchez, C. (2012). La historia como recurso didáctico: el caso de los Elementos de Euclides. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (32), 71-92. https://doi.org/10.17227/ted.num32-1860 Thompson, P. (2008). Conceptual analysis of mathematical ideas: Some spadework at the foundation of mathematics education. In O. Figueras, J. L. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano y A. Sépulveda (Eds.), Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXX (Vol. 1, pp. 45–64). Cinvestav – UMSNH. Toomer, G. (1984). Ptolomy’s Almagest. Duckworth. van der Waerden, B. (1974). Science awakening II. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-2952-9 Weber, K. (2005). Students’ understanding of trigonometric functions. Mathematics Education Research Journal, 17(3), 91-112. https://doi.org/10.1007/BF03217423 Weber, K. (2008). Teaching trigonometric functions: Lessons learned from research. Mathematics teacher, 102(2), 144-150. Xiang, H. (2008). Hacia una imagen contextualista de la racionalidad. Praxis, (62), 103-135. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/view/4134