Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Mathematical literacy and transdisciplinarity: investigation of interrelationships contemplated in the national common core curriculum base

Costa, Mario Jorge Nunes; Neto, João Evangelista de Oliveira; Santos, Maria José Costa dos (2022). Mathematical literacy and transdisciplinarity: investigation of interrelationships contemplated in the national common core curriculum base. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciéncias e Matemática, 13(6), pp. 1-16 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

243Kb
[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

214Kb

URL Oficial: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/...

Resumen

This article theoretically investigates correspondences between the principles of Transdisciplinarity and the concept of athematical Literacy due to the need to reformulate the usual Mathematics teaching practices, which result in precarious learning for Brazilian students. Based on this investigation, in parallel, we present the results of a bibliographic mapping of national articles published between 2018 and 2021, interrelating ideas on Mathematics, Transdisciplinarity, and the National Curricular Common Base (BNCC in Portuguese), to identify Mathematical Literacy improvements. The results revealed that Mathematical Literacy can be transdisciplinary in BNCC as long as there is a development of skills such as selfmanagement and eaching of Mathematics approaching contents in a transversal and multi-referential way. For future works, we suggest that studies deeply investigate aspects of Transdisciplinarity contained in the BNCC in the area of Mathematics, as well as studies applying such aspects in pedagogical experiences of mathematical literacy.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:07. Enseñanza > Planificación del profesor > Contenidos
07. Enseñanza > Planificación del profesor > Metodología de enseñanza > Metodología de trabajo en el aula
07. Enseñanza > Planificación del profesor > Metodología de enseñanza > Análisis y reflexión sobre la enseñanza
11. Educación Matemática y otras disciplinas > Educación Matemática desde otras disciplinas
05. Profesor > Desarrollo del profesor
Nivel Educativo:Educación Primaria (7-12 años)
Código ID:32182
Depositado Por:Maritza Ruth Buitrago
Depositado En:12 Jun 2023 06:36
Fecha de Modificación Más Reciente:12 Jun 2023 06:36
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario