Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Diagrammatic thinking: notes on Peirce's semiotics and epistemology

Radford, Luis (2008). Diagrammatic thinking: notes on Peirce's semiotics and epistemology. PNA, 3(1), pp. 1-18 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento Sin Derivar.

838Kb

Resumen

In this paper, I discuss the role of diagrammatic thinking within the larger context of cognitive activity as framed by PeirceÕs semiotic theory of and its underpinning realistic ontology. After a short overview of KantÕs scepticism in its historical context, I examine Peirce's attempt to rescue perception as a way to reconceptualize the Kantian "manifold of senses". I argue that PeirceÕs redemption of perception led him to a series of problems that are as fundamental as those that Kant encountered. I contend that the understanding of the difficulties of PeirceÕs epistemology allows us to better grasp the limits and possibilities of diagrammatic thinking.

Tipo de Registro:Artículo
Términos Temporales (Editor):Cultura, Kant, Peirce, Percepción, Pensamiento diagramático, Semiótica
Términos clave:06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Pensamiento matemático
11. Educación Matemática y otras disciplinas > Fundamentos de la Educación Matemática > Semiótica
11. Educación Matemática y otras disciplinas > Fundamentos de la Educación Matemática > Epistemología
Nivel Educativo:Todos los niveles educativos
Código ID:575
Depositado Por:Pedro Gómez
Depositado En:01 Dic 2009 00:14
Fecha de Modificación Más Reciente:31 Oct 2010 07:36
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario