Aroca-Araujo, Armando (2016). Twelve callings to the ethnomathematicians of the world. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 6(1), pp. 261-284 .
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 661Kb |
URL Oficial: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/...
Resumen
This theoretical reflection presents the description of three stages of analysis related to the ethnomathematics program: 1) A first attempt to establish the number of people and study groups who are currently investigating ethnomathematics, 2) A case study of a mathematics classroom, which aims to answer the question proposed by Ubiratan D'Ambrosio 28 years ago about how to learn ethnomathematics in a classroom. This intervention is named mathematics class with an ethnomathematical approach, and 3) A reflection on some sensitive questions regarding the culture of the ethnomathematics program and cultural identity. These three stages are the basis for the elaboration of the 12 callings to the ethnomathematicians of the world and for building a manifesto of political struggle of current ethnomathematicians and those in training.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática 07. Enseñanza > Planificación del profesor > Metodología de enseñanza > Análisis y reflexión sobre la enseñanza 11. Educación Matemática y otras disciplinas > Historia de la Educación Matemática 05. Profesor > Formación de profesores > Otro (formación de profesores) 10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Formativos |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Media (17 y 18 años) Educación Secundaria Básica (13-16 años) Educación Primaria (7-12 años) |
Código ID: | 26425 |
Depositado Por: | Monitor Funes 2 |
Depositado En: | 04 Jul 2022 10:44 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 04 Jul 2022 10:44 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento