Gagatsis, Athanasios; Deliyianni, Eleni; Elia, Iliada; Panaoura, Areti; Michael-Chrysanthou, Paraskevi (2016). Fostering representational flexibility in the mathematical working space of rational numbers. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30(54), pp. 287-307 .
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 560Kb |
URL Oficial: https://www.scielo.br/j/bolema/
Resumen
The study focuses on the cognitive level of Mathematical Working Space (MWS) and the component of the epistemological level related to semiotic representations in two mathematical domains of rational numbers: fraction and decimal number addition. Within this scope, it aims to explore how representational flexibility develops over time. A similar developmental pattern of four distinct hierarchical levels of student representational flexibility in both domains is identified. The findings indicate that the genesis of the semiotic axis in fraction and decimal addition is not automatic, but a long process of developmental steps that could be referred to as MWS1, MWS2, MWS3, MWS4 (final). There is not a clear and stable correspondence between developmental levels of representational flexibility and school grades. Didactical implications in order to foster representational flexibility in the MWS of fraction and decimal addition are discussed.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 07. Enseñanza 11. Educación Matemática y otras disciplinas > Fundamentos de la Educación Matemática > Semiótica 10. Otras nociones de Educación Matemática > Sistemas de representación > Numérico 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Metodologías > Métodos estadísticos 13. Matemáticas escolares > Números > Estructuras numéricas > Números racionales |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Básica (13-16 años) Educación Primaria (7-12 años) |
Código ID: | 27585 |
Depositado Por: | Monitor Funes 1 |
Depositado En: | 20 Jul 2022 17:50 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 20 Jul 2022 17:50 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento