Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Mathematics education in the light of critical theory emerging from the Frankfurt School: discourses and meanings

Martini, Lucas; Godoy, Elenilton Vieira (2022). Mathematics education in the light of critical theory emerging from the Frankfurt School: discourses and meanings. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciéncias e Matemática, 13(6), pp. 1-24 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

442Kb
[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

455Kb

URL Oficial: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/...

Resumen

This research realizes a mapping of the Theses and Dissertations present in the catalog of Theses and Dissertations of CAPES and the Brazilian Library of Theses and Dissertations, proposing a quantitative and qualitative analysis. Next, we use Wiggershaus (2002) as the central axis for obtaining the meanings produced by the Frankfurt School. Throughout the text, we use the theoretical and methodological bias of Discourse Analysis in the light of Orlandi (2012, 2017). The general objective of this research is to search for senses produced from the conceptions of critical theory in research in Mathematics Education and the Frankfurt School. As a result, the research converges to a problematization of the rationality potentially developed by the teaching of mathematics, when supported exclusively in formulas and relations, can gradually veto critical rationality.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:Otros términos clave específicos no incluidos en las secciones anteriores > R-S > Significado
07. Enseñanza > Planificación del profesor > Metodología de enseñanza > Metodología de trabajo en el aula
07. Enseñanza > Planificación del profesor > Metodología de enseñanza > Análisis y reflexión sobre la enseñanza
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipo de investigación > Teórica
05. Profesor > Desarrollo del profesor
Nivel Educativo:Título de grado universitario
Código ID:32174
Depositado Por:Maritza Ruth Buitrago
Depositado En:12 Jun 2023 07:00
Fecha de Modificación Más Reciente:12 Jun 2023 07:00
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario