Molina, Marta; Castro, Encarnación; Castro, Enrique (2008). Third graders' strategies and use of relational thinking when solving number sentences. En Figueras, O.; Cortina, J. L.; Alatorre, S.; Rojano, T.; Sepúlveda, A. (Eds.), Proceedings of the Joint Meeting of PME32 and PME-NA XXX (pp. 3-399). Morelia: Departamento de Didáctica de la Matemática, CINVESTAV.
![]()
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento Sin Derivar. 145Kb |
Resumen
Relational thinking is an important element of algebraic thinking which has potential for promoting the integration of arithmetic and algebra in the elementary curriculum and the development of a meaningful learning of arithmetic. Focusing on the context of number sentences, we have analysed the use of relational thinking by a group of third graders. In this paper we describe the various strategies identified in the students' production. The results evidence a great variability in the way of using relational thinking and a variable role of computation in that use.
Tipo de Registro: | Contribución a Actas de Congreso |
---|---|
Términos Temporales (Editor): | Pensamiento relacional, Aritmética, Estrategias, Cómputo |
Términos clave: | 06. Aprendizaje > Cognición 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipos de estudio > Experimento de enseñanza 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Pensamiento matemático 13. Matemáticas escolares > Números > Relaciones numéricas 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipos de estudio > Investigación-acción |
Nivel Educativo: | Educación Primaria (7-12 años) |
Código ID: | 553 |
Depositado Por: | Marta Molina |
Depositado En: | 21 Mar 2011 05:46 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 07 Mar 2013 16:35 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento