Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Third graders' strategies and use of relational thinking when solving number sentences

Molina, Marta; Castro, Encarnación; Castro, Enrique (2008). Third graders' strategies and use of relational thinking when solving number sentences. En Figueras, O.; Cortina, J. L.; Alatorre, S.; Rojano, T.; Sepúlveda, A. (Eds.), Proceedings of the Joint Meeting of PME32 and PME-NA XXX (pp. 3-399). Morelia: Departamento de Didáctica de la Matemática, CINVESTAV.

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento Sin Derivar.

145Kb

Resumen

Relational thinking is an important element of algebraic thinking which has potential for promoting the integration of arithmetic and algebra in the elementary curriculum and the development of a meaningful learning of arithmetic. Focusing on the context of number sentences, we have analysed the use of relational thinking by a group of third graders. In this paper we describe the various strategies identified in the students' production. The results evidence a great variability in the way of using relational thinking and a variable role of computation in that use.

Tipo de Registro:Contribución a Actas de Congreso
Términos Temporales (Editor):Pensamiento relacional, Aritmética, Estrategias, Cómputo
Términos clave:06. Aprendizaje > Cognición
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipos de estudio > Experimento de enseñanza
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Pensamiento matemático
13. Matemáticas escolares > Números > Relaciones numéricas
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Tipos de estudio > Investigación-acción
Nivel Educativo:Educación Primaria (7-12 años)
Código ID:553
Depositado Por:Marta Molina
Depositado En:21 Mar 2011 05:46
Fecha de Modificación Más Reciente:07 Mar 2013 16:35
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario