Pitsili-Chatzi, Dionysia (2017). The discourse of mathematical ability: an archaeological approach. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 7(1), pp. 43-55 .
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 430Kb |
URL Oficial: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/...
Resumen
This article is an effort to understand and analyze the discourse of mathematical ability through an archaeological approach. We recognize and discuss the association between the discourse of mathematical ability and the three following discourses: standardizing as a means of effectiveness, the distinction between manual and intellectual labor and the “superiority” of mathematical engagement. Moreover, we distinguish between two forms of the discourse of mathematical ability: the biological determination of giftedness and the notion of ability within a meritocratic context. These discourses function as an obstacle in the formation of positive identities in relation to mathematics for students of certain backgrounds. We argue that the deconstruction of these discourses is a necessary condition for an equitable mathematics education.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 03. Aula > Gestión del aula > El discurso 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Metodologías > Análisis del discurso 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Teorías del discurso 11. Educación Matemática y otras disciplinas > Educación Matemática desde otras disciplinas |
Nivel Educativo: | Título de grado universitario |
Código ID: | 26600 |
Depositado Por: | Monitor Funes 2 |
Depositado En: | 03 Jul 2022 18:32 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 03 Jul 2022 18:32 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento