Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Discourses of power in mathematics education research: concepts and possibilities for action

Valero, Paola (2008). Discourses of power in mathematics education research: concepts and possibilities for action. PNA, 2(2), pp. 43-60 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento Sin Derivar.

204Kb

Resumen

Mathematics education is powerful. This is an assertion that appears often in mathematics education research papers. However, the meaning of the assertion is far from being clear. An analysis of different ways of talking about power in relation to mathematics education, in research literature, is put forward. Three main discourses are identified: Power as an intrinsic capacity, power as structural imbalance, and power as distributed positioning. Identifying these discourses allows clarifying the values associated to mathematics education and the pedagogical imaginaries that are possible to envision for mathematics teaching and learning.

Tipo de Registro:Artículo
Términos Temporales (Editor):Discursos de poder en la investigación en Educación Matemática, Visión liberal del poder, Visión marxista del poder, Visión post-estructuralista del poder
Términos clave:12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Paradigmas de investigación > Crítico
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Metodologías > Análisis del discurso
12. Investigación e innovación en Educación Matemática
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Políticos
Nivel Educativo:Todos los niveles educativos
Código ID:568
Depositado Por:Pedro Gómez
Depositado En:06 Dic 2009 03:32
Fecha de Modificación Más Reciente:04 Dic 2010 02:52
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario