A praxeological model of reference related to costs calculation: comparison with the ones developed in a research and study path at university level
Tipo de documento
Lista de autores
Salgado, Diana Patricia, Otero, María Rita y Parra, Verónica
Resumen
This work fits within a wider research whose general objective is teaching mathematics to non-mathematicians at the university, taking central assumptions of the Anthropological Theory of the Didactic (ATD). This work proposes a praxeological model of reference related to a micro-entrepreneurship costs calculation in comparison with the effectively developed model. The generative question How to calculate micro-entrepreneurship costs? links mathematical and economic praxeologies. This model allows to go through a part of the study programme of a university calculus course.
Fecha
2019
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Cálculo | Desde disciplinas académicas | Didáctica francesa | Reflexión sobre la enseñanza
Enfoque
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
55
Rango páginas (artículo)
54-70
ISSN
18150640
Referencias
Barquero, B. (2009). Ecología de la Modelización Matemática en la enseñanza universitaria de las Matemáticas (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona. Chevallard, Y. (2005). La place des mathématiques vivantes dans l’éducation secondaire: transposition didactique des mathématiques et nouvelle épistémologie scolaire. http://yves.chevallard.free.fr Chevallard, Y. (2013). Analyses praxéologiques: esquisse d’un exemple. IUFM Toulouse, Francia. http://yves.chevallard.free.fr Costa, V., Arlego, M. & Otero, M. R. (2013). Enseñanza del Cálculo Vectorial en la Universidad: propuesta de Recorridos de Estudio e Investigación. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 7(14), 20-40. De Renolfi, M. C. & Cardona, G. (2007). Costos forestales (Serie didáctica Nº 30). Universidad Nacional de Santiago del Estero. Argentina. Lucas, C. (2015). Una posible razón de ser del cálculo diferencial elemental en el ámbito de la modelización funcional (Tesis Doctoral). Universidad de Vigo. Mochón, F. & Beker, V. (2003). Economía: principios y aplicaciones. Buenos Aires: McGraw Hill Interamericana. Otero, M.R., Fanaro, M.A., Corica, A.R., Llanos, V.C., Sureda P. & Parra, V. (2013). Teoría antropológica de lo Didáctico en el aula de matemática. Tandil, Buenos Aires: Dunken. Salgado, D., Otero, M.R. & Parra, V. (2017). Gestos didácticos en el desarrollo de un recorrido de estudio e investigación en el nivel universitario relativo al cálculo: el funcionamiento de las dialécticas. Perspectiva Educacional, 56(1), 84-108. Sánchez-Matamoros, G., García, M., & Llinares, S. (2008). La comprensión de la derivada como objeto de investigación en didáctica de la Matemática. RELIME, 11(2), 267-296. Serrano, L., Bosch, M. & Gascón, J. (2007). Cómo hacer una previsión de ventas. Propuesta de un recorrido de estudio e investigación en un primer curso universitario de administración y dirección de empresas. Actas del II Congreso Internacional sobre la TAD. Francia. http://www4.ujaen.es/~aestepa/TAD_II/Comunicaciones_TAD_II/25- Serrano_Bosch_Gascon_congres_TAD_2.pdf Trigueros, M. (2005). La noción de esquema en la investigación en matemática educativa a nivel superior. Educación Matemática, 17(1), 5-31.