Conocimientos del profesor para la enseñanza de la estadistica
Lista de autores
Burbano-Pantoja, Víctor Miguel Ángel
Resumen
El presente trabajo se ubica en las líneas de educación estadística y de educación matemática en lo concerniente al conocimiento profesional del profesor; se pretende, de manera general, hacer una aproximación hacia los conocimientos requeridos por el profesor para la enseñanza de la estadística. Para ello, se utiliza un análisis de contenido sobre las ideas expuestas por diversos autores.
Fecha
2013
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Contenido | Desde disciplinas académicas | Diseño | Estadística | Formación
Enfoque
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Lugar (evento)
Tipo de evento
Tipo de presentación
Referencias
M. Aliaga y M. Gunderson, Interactive Statistics. (3rd Edition). Prentice Hall. 2005. J. Garfield y D. Ben-Zvi, Developing students’ statistical reasoning. Connecting research and teaching practice. London: Springer. 2008. J. P. Ponte, Investigating in mathematics and in learning to teach mathematics. In T. J.Cooney & F. L. Lin (Eds.), Making sense of mathematics teacher education (pp. 53-72). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers. 2001. J. Stronge, Qualities of Effective Teachers. Alexandría, Va. EE.UU.: Association for Supervision and Curriculum Development. 2002. P. Salinas y J. A. Alanís, Hacia un nuevo paradigma en la enseñanza del Cálculo. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 12(3), 355-382. 2009. J. M. Shaughnessy, Research in probability and statistics: reflections and directions. En D. Grouws (Ed.), Handbook of Research of Mathematics Teaching and Learning (pp. 465-494). Nueva York: Mac Millan. 1992. M. A. Sorto, Prospective middle school teachers’ knowledge about data analysis and its application to teaching. Disertación Doctoral no publicada, Universidad del Estado de Michigan. 2004. M. Espinel, (2007). Construcción y razonamiento de gráficos estadísticos en la formación de profesores. En M. Camacho, P. Flores, y P. Bolea (Eds.), Actas XI Simposio SEIEM, (pp. 99-119). La Laguna: Universidad de La Laguna. II Encuentro Internacional de Matemáticas, Estadística y Educación Matemática 2013 C. Batanero, Los retos de la cultura estadística. Conferencia inaugural presentada en la Jornadas Interamericanas de Enseñanza de la Estadística, Buenos Aires. Recuperado el 15 de octubre de 2004, de: http://www.ugr.es/~batanero/articulos/CULTURA.pdf 2002. C. Batanero, J. D. Godino y R. Roa, Training teachers to teach probability. Journal of Statistics Education Volume 12, 1. On line: www.amstat.org/publications/jse/. 2004. P. Holmes, Some lessons to be learnt from curriculum developments in statistics. En B. Phillips (Ed.), Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching of Statistics. Ciudad del Cabo: IASE. 2002. L. S. Shulman. Paradigms and research programs in the study of teaching. In .C. Wittrock (Ed.) Handbook of research on teaching. New York: MacMillan. 1986a. L. S. Shulman, Knowledge and teaching: foundations of the new reforms. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. 1987. D. L. Ball, M. Thames & G. Phelps, Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407. 2008. L. S. Shulman. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Research, 15 (2), 4- 14. 1986b. H. C. Hill, D. L. Ball y S. G. Schilling, Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39, 372-400. 2008. R. E. Groth, Toward a conceptualization of statistical knowledge for teaching. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 427-437. 2007. T. A. Burgess, (2011). Teacher knowledge of and for statistical investigations. In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics- Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 259-270). New York: Springer. J. A. Noll, Graduate teaching assistants’ statistical content knowledge of sampling. Statistics Education Research Journal, 10(2), 48-74. 2011. L. Gattuso & M. G. Ottaviani, Complementing mathematical thinking and statistical thinking in school mathematics. In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 121-132). New York: Springer. 2011. J. D. Godino, J. J. Ortiz, R. Roa & M. R. Wilhelmi, Models for statistical pedagogical knowledge. In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp. 271-282). New York: Springer. 2011. M. Isoda & O. González, 小学校・中学校・高等学校教師の統計的リテラシー に関する調査研究:「ばらつき(ちらばり)」に係る教員研修の必要性を探る.2012.