Mapuche ethnomathematics: mathematical learning’s promotion from cultural knowledge
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Ramos, Anahí.
Resumen
The objective of this research project is to create activities that favour the learning process of the Mapuche People’s ethnomathematics, answering the need to revalue their knowledge and spread it within Chile’s traditional Educational System. The implemented methodology is qualitative, with a strong emphasis on content analysis, ethnography, and participant observation. The expected results are centred in reporting Mapuche ethnomathematics, constitute a culturally pertinent design of teaching activity, and inform about a concrete teaching activity that favours the learning of ethnomathematical elements that are relevant to the Mapuche people.
Fecha
2015
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Culturales | Etnomatemática | Normas socio-culturales | Reflexión sobre la enseñanza | Situado sociocultural
Enfoque
Nivel educativo
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Usuario
Título libro actas
Proceedings of the eighth international mathematics education and society conference (volumen 1)
Editores (actas)
Lista de editores (actas)
Greer, Brian y Mukhopadhyay, Swapna
Editorial (actas)
Lugar (actas)
Rango páginas (actas)
176 - 180
Referencias
D`Ambrosio, U. (1985). Etnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the learning of mathematics, 5(1), 44–48. D’Ambrosio, U. (2012). The program Ethnomathematics: A theoretical basis of the dynamics of intra-cultural encounters. Journal of Mathematics and Culture, 1(1), 1–7. Huencho, A. (2012). Estudio de las orientaciones curriculares del programa intercultural bilingüe: un análisis emergente en función de la matemática y la cultura mapuche. (Tesis de Magíster inédita). Universidad de Santiago de Chile, Chile. Quintriqueo, S., & McGinity, M (2009). Implicancias de un modelo curricular monocultural en la construcción de la identidad sociocultural de alumnos/as Mapuches de la IX Región de la Araucanía, Chile. Revista Estudios Pedagógicos, 35(2), 173–188. Paillalef, E. (2003). Los mapuches y el proceso que los convirtió en indios (2da ed.). Santiago de Chile: Universidad Tecnológica Metropolitana. Salas, A. (1980). El sistema de numeración en el Mapuche de Chile. Revista la Matemática en el Colegio, 4(1), 5–13.