Reference epistemological model: what form and function in school institutions?
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Florensa, Ignasi, Bosch, Marianna y Gacón, Josep
Resumen
Many teaching problems are related with the lack in the school institutions of epistemological tools to design, manage and evaluate study processes. We propose to include within these tools the question-answer maps as a partial representation of the reference epistemological models. In this paper we summarize the conclusions of four experiences including teacher education courses and study and research paths. The results show the potentialities of question – answer maps and new open questions.
Fecha
2020
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Análisis didáctico | Continua | Desarrollo del profesor | Epistemología | Planteamiento de problemas | Reflexión sobre la enseñanza
Enfoque
Nivel educativo
Educación media, bachillerato, secundaria superior (16 a 18 años) | Educación primaria, escuela elemental (6 a 12 años) | Educación secundaria básica (12 a 16 años)
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Referencias
Barquero, B. Ecología de la Modelización Matemática en la enseñanza universitaria de las Matemáticas. Doctoral dissertation, 2009. Bosch, M. Collectifs d’élèves : étude et recherches en classe. In: Enjeux et débats en didactique des mathématiques XVIIIe école d’été de didactique des mathématiques. Grenoble : La Pensée Sauvage, 2015. Brousseau, G. Processus de mathématisation. La Mathématique à l’Ecole Élémentaire. Paris : APMEP, 1972. Chevallard, Y. La transposition didactique – Du savoir savant au savoir enseigné [The didactic transposition - From scholarly knowledge to taught knowledge] Grenoble : La Pensée Sauvage, 1985. Chevallard, Y. Le passage de l’arithmétique à l’algèbre dans l’enseignement des mathématiques au collège - troisième partie: voies d’attaque et problèmes didactiques. Petit x, (23), p. 5–38., 1990 Florensa, I., Bosch, M., & Gascón, J. The epistemological dimension in didactics: Two problematic issues. In: CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Praha, p. 2635–2641, 2015. Florensa, I., Bosch, M., & Gascón, J. A posteriori analysis of a SRP-TE as a teachers training tool. In: 5th International Conference of the Anthropological Theory of the Didactic, 2016a. Florensa, I., Bosch, M., & Gascón, J. Lecturer Education: a course design. In: 13th International Congress on Mathematical Education. Hamburg, 2016b. Florensa, I., Bosch, M., Gascón, J., & Mata, M. Srp design in an Elasticity course : the role of mathematic modelling. In: First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Montpellier, France, 2016. Fonseca, C., Gascón, J., & Lucas, C. Desarrollo de un modelo epistemologico de referencia en torno a la modelizacion funcional. Revista Latinoamericana de Investigacion En Matematica Educativa, 17(3), p. 289–318, 2014. García, F. J. La modelización como instrumento de articulación de la matemática escolar. De la proporcionalidad a las relaciones funcionales. Universidad de Jaén, 2005. Gascon, J. Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina scientífica. Recherches En Didactiques Des Mathématiques, 18(52), p. 7–33, 1998. Gascón, J. Incidencia del modelo epistemológico de las matemáticas sobre las prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Investigacion En Matematica Educativa, 4(2), p. 129–159, 2001. Gascón, J. Los modelos epistemológicos de referencia como instrumentos de emancipación de la didáctica y la historia de las matemáticas. Educación Matemática, Special Issue: XXV years, p. 99–123, 2014. Lucas, C. Una posible «razón de ser» del cálculo diferencial elemental en el ámbito de la modelización funcional. Universidad de Vigo, 2015. Ruiz-Munzón, N. La introducción del álgebra elemental y su desarrollo hacia la modelización functional, Doctoral Dissertation, 2010. Sierra Delgado, T. Á. Lo matemático en el diseño y análisis de organizaciones didácticas los sistemas de numeración y la medida de magnitudes. Universidad Complutense de Madrid, 2007. Winsløw, C., Matheron, Y., & Mercier, A. Study and research courses as an epistemological model for didactics. Educational Studies in Mathematics, 83(2), p. 267–284, 2013.