Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Dignity, recognition, and reconciliation: forgiveness, ethnomathematics, and mathematics education

Stathopoulou, Charoula; Appelbaum, Peter (2016). Dignity, recognition, and reconciliation: forgiveness, ethnomathematics, and mathematics education. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 6(1), pp. 26-44 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

437Kb

URL Oficial: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/...

Resumen

Ethnomathematics owes both its power and its limitations to its origins in the Western conceptual axioms of culture and mathematics. We explore potentially contradictory impulses inherent to ethnomathematics that prevent richer applications to mathematics education, as well as some ways through which these contradictions sometimes preserveforms of indignity and injustice. We then propose alternative foundations for the program of ethnomathematics grounded in post-colonial notions of dignity, recognition and reconciliation, connecting these ideas to forgiveness as both critical awareness of dispossession, and as refusal to allow dispossession and indignity to influence the present and future.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:06. Aprendizaje > Aspectos afectivos > Otro (aspectos afectivos)
12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Sociales
10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Formativos
10. Otras nociones de Educación Matemática > Otro (otras nociones de educación matemática)
Nivel Educativo:Todos los niveles educativos
Código ID:26414
Depositado Por:Monitor Funes 2
Depositado En:04 Jul 2022 12:32
Fecha de Modificación Más Reciente:04 Jul 2022 12:32
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario