Stathopoulou, Charoula; Appelbaum, Peter (2016). Dignity, recognition, and reconciliation: forgiveness, ethnomathematics, and mathematics education. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 6(1), pp. 26-44 .
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 437Kb |
URL Oficial: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/...
Resumen
Ethnomathematics owes both its power and its limitations to its origins in the Western conceptual axioms of culture and mathematics. We explore potentially contradictory impulses inherent to ethnomathematics that prevent richer applications to mathematics education, as well as some ways through which these contradictions sometimes preserveforms of indignity and injustice. We then propose alternative foundations for the program of ethnomathematics grounded in post-colonial notions of dignity, recognition and reconciliation, connecting these ideas to forgiveness as both critical awareness of dispossession, and as refusal to allow dispossession and indignity to influence the present and future.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 06. Aprendizaje > Aspectos afectivos > Otro (aspectos afectivos) 12. Investigación e innovación en Educación Matemática > Marcos teóricos > Etnomatemática 10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Sociales 10. Otras nociones de Educación Matemática > Fines > Formativos 10. Otras nociones de Educación Matemática > Otro (otras nociones de educación matemática) |
Nivel Educativo: | Todos los niveles educativos |
Código ID: | 26414 |
Depositado Por: | Monitor Funes 2 |
Depositado En: | 04 Jul 2022 12:32 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 04 Jul 2022 12:32 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento