Vínculo entre la modelación y el uso de representaciones en la comprensión de los conceptos de ecuación diferencial de primer orden y de solución
Tipo de documento
Autores
Lista de autores
Trigueros, María
Resumen
En este artículo se describirá el papel del uso de la modelación en el cambio en la comprensión, por parte de los estudiantes, del concepto de ecuación diferencial y del de solución. La descripción del diseño y de los resultados de la investigación se hará con base en la teoría APOE. En particular se describirán los resultados relacionados con el uso de distintas representaciones que desempeñan un papel importante en el desarrollo de los modelos de los estudiantes y aquellos conceptos que parecen desempeñar un papel importante en los cambios de comprensión de los estudiantes.
Fecha
2014
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Comprensión | Ecuaciones e inecuaciones diferenciales | Modelización | Otra (teorías) | Representaciones
Enfoque
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Referencias
Arnon, I., J. Cottrill, E. Dubinsky, A. Oktaç, S. Roa, M. Trigueros y K. Weller, (2013), apos Theory: A Framework for Research and Curriculum Development in Mathematics Education, Nueva York, Springer. Artigue, M. (1989), “Une recherche d’ingénierie didactique sur l’enseignement des équations différentielles en premier cycle universitaire”, Cahiers du Séminaire de Didactique des Mathématiques et de l’Informatique, París, irEM, Université Paris 7, núm. 107, pp. 284-309. Blanchard, P., R. Devaney y R. Hall (1998), Differential equations, Boston, Brooks/Cole. Blum, W., P.L. Galbraith, H.-W. Henn y M. Niss (eds.) (2007), Modelling and Applications in Mathematics Education: The 14th icmi Study, New icMi Study Series, vol. 10, Nueva York, Springer. Busse, A. (2011), “Upper secondary students’ handling of real-world contexts”, en G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo-Ferri y G. Stillman (eds.), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. ictma 14, Nueva York, Springer Science + Business Media, pp. 37-46. Camarena, G. P. (1987), Diseño de un curso de ecuaciones diferenciales en el contexto de los circuitos eléctricos, tesis de maestría, México, Cinvestav, IPN. Chaachoua, H. y A. Saglam (2006), “Modelling by differential equations”, Teaching Mathematics and its Applications, vol. 25, Oxford University Press, pp. 15-22. Czarnocha, B., E. Dubinsky, V. Prabhu y D. Vidakovic (1999), “One theoretical pers- pective in undergraduate mathematics education research”, en O. Zaslavsky (ed.), Proceedings of the 23rd Conference of PME, vol. 1, pp. 95-110. Dana-Picard, T. y I. Kidron (2007), “Exploring the phase space of a system of differential equations: different mathematical registers”, International Journal of Science and Mathematics Education, vol. 6, núm. 4, pp. 695-717. Donovan, J. (2007), “The importance of the concept of function for developing understanding of first-order differential equations in multiple representations”, Proceedings for the X Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education, recu- perado en: http://sigmaa.maa.org/rume/crume2007/eproc.html. Kaiser, G. y K. Maass (2007), “Modelling in lower secondary mathematics classroom – problems and opportunities”, en W. Blum, P. Galbraith, H-W. Henn y M. Niss (eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education: The 14th icmi Study, Nueva York, Springer Science + Business Media, pp. 99-108. Kwon, O. N., C. Rasmussen y K. Allen (2005), “Students’ retention of mathematical knowledge and skills in differential equations”, School Science and Mathematics, vol. 105, núm. 5, pp. 227-239. Lesh, R. y H. M. Doerr (2003), “Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving”, en R. Lesh y H. M. Doerr (eds.), Beyond Constructivism: Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching, Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 3-33. Lesh, R., M. Hoover, B. Hole, A. Kelly y T. Post (2000), “Principles for developing thoughtrevealing activities for students and teachers”, en A. Kelly y R. Lesh (eds.), Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education, Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 591-645. Maass, K. (2006), “What are modelling competencies?”, ZDM, vol. 38, núm. 2, pp. 113-142. Niss, M. (2012), “Models and modelling in mathematics education”, EMS Newsletter, pp. 49-52. Rasmussen, C. y H. Blumenfeld (2007), “Reinventing solutions to systems of linear differential equations: A case of emergent models involving analytic expressions”, Journal of Mathematical Behavior, vol. 26, pp. 195-210. Rowland, D. R. (2006), “Student difficulties with units in differential equations in modeling contexts”, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, vol. 37, núm. 5, pp. 553-558. Trigueros, M. y E. Possani (2013), “Using an economics model for teaching linear algebra”, Linear Algebra and Its Applications, vol. 438, núm. 4, pp. 1779-1792. Trigueros, M. (2004), “Understanding the meaning and representation of straight line solutions of systems of differential equations”, en D. McDougall y J. Ross (eds.), Proceedings of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Ontario, ERIC. ————— (2008a), “Modélisation de situations réelles et utilisation d’une théorie de construction de la connaissance dans l’enseignement des mathématiques universitaires”, en C. Ouvrier-Buffet y M.-J. Perrin-Glorian (eds.), Approches plurielles en didactique des mathématiques. Apprendre à faire des mathématiques du primaire au supérieur: quoi de neuf? Actes Colloque DIDIREM08, París, pp. 83-101. ————— (2008b), “Modeling in a dynamical system course”, en Electronic Proceedings for the XI Conference on Undergraduate Mathematics Education, recuperado en: http://mathed.asu.edu/crume2008/Proceedings/Proceedings.html. Zandieh, M. y C. Rasmussen (2010), “Defining as a mathematical activity: A framework for characterizing progress from informal to more formal ways of reasoning”, Journal of Mathematical Behavior, vol. 29, pp. 57-75.