Uniandes
Funes
Ministerio de Educacion
Funes

Reasoning on transition from manipulative strategies to general procedures in solving counting problems

Figueiras, Lourdes; Cañadas, María C. (2010). Reasoning on transition from manipulative strategies to general procedures in solving counting problems. Journal of the British Society for Research into Learning Mathematics, 30(1), pp. 89-96 .

[img]
Vista Previa
PDF - Versión Publicada
Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar.

1150Kb

Resumen

We describe the procedures used by 11- to 12-year-old students for solving basic counting problems in order to analyse the transition from manipulative strategies involving direct counting to the use of the multiplication principle as a general procedure in combinatorial problems. In this transition, the students sometimes spontaneously use tree diagrams and sometimes use numerical thinking strategies. We relate the findings of our research to recent research on the representational formats on the learning of combinatorics, and reflect on the didactic implications of these investigations.

Tipo de Registro:Artículo
Términos clave:13. Matemáticas escolares > Probabilidad > Combinatoria
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Procesos de justificación
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Razonamiento > Inductivo
10. Otras nociones de Educación Matemática > Resolución de problemas > Resolución y estrategias
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Generalización
06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Formulación de conjeturas
Nivel Educativo:Educación Secundaria Básica (13-16 años)
Código ID:1155
Depositado Por:M. C. Cañadas
Depositado En:05 Ene 2011 07:37
Fecha de Modificación Más Reciente:05 Ene 2011 07:37
Valoración:

Personal del repositorio solamente: página de control del documento


Comentarios

Agregar Comentario