Figueiras, Lourdes; Cañadas, María C. (2010). Reasoning on transition from manipulative strategies to general procedures in solving counting problems. Journal of the British Society for Research into Learning Mathematics, 30(1), pp. 89-96 .
| PDF - Versión Publicada Disponible bajo la licencia Creative Commons No Comercial Sin Derivar. 1150Kb |
Resumen
We describe the procedures used by 11- to 12-year-old students for solving basic counting problems in order to analyse the transition from manipulative strategies involving direct counting to the use of the multiplication principle as a general procedure in combinatorial problems. In this transition, the students sometimes spontaneously use tree diagrams and sometimes use numerical thinking strategies. We relate the findings of our research to recent research on the representational formats on the learning of combinatorics, and reflect on the didactic implications of these investigations.
Tipo de Registro: | Artículo |
---|---|
Términos clave: | 13. Matemáticas escolares > Probabilidad > Combinatoria 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Procesos de justificación 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Razonamiento > Inductivo 10. Otras nociones de Educación Matemática > Resolución de problemas > Resolución y estrategias 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Generalización 06. Aprendizaje > Procesos cognitivos > Formulación de conjeturas |
Nivel Educativo: | Educación Secundaria Básica (13-16 años) |
Código ID: | 1155 |
Depositado Por: | M. C. Cañadas |
Depositado En: | 05 Ene 2011 07:37 |
Fecha de Modificación Más Reciente: | 05 Ene 2011 07:37 |
Valoración: |
Personal del repositorio solamente: página de control del documento