Conceptions about mathematics, its teaching and learning in Compendio Mathematico (1707) written by the Spanish Thomas Vicente Tosca (1651-1723)
Tipo de documento
Lista de autores
Oller-Marcén, Antonio Miguel y Muñoz-Escolano, José María
Resumen
The preface of a book is one of the main examples of paratexts, defined by Gérard Genette as those devices and conventions that enable a text to become a book. It can provide information about aspects such as the author’s motivation and intention, the origin of the presented ideas, the potential readers, etc. In the particular case of a mathematical text devoted to some extent to teaching, the preface can provide information about the author’s conceptions and beliefs about mathematics, its teaching and learning. In this work, we analyze the preface of Compendio Mathematico written by Thomas Vicente Tosca in 1707. This approach will allow us to have a view of how the teaching and learning of mathematics as well as mathematics itself were conceived during Spanish pre- enlightenment.
Fecha
2019
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Creencia | Enseñanza | Estudio de casos | Historia de la Educación Matemática | Libros de texto
Enfoque
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Volumen
33
Número
64
Rango páginas (artículo)
635-648
ISSN
19804415
Referencias
ANGULO, K. M.; RUBIO, A. M. B. Los contextos de transmisión y recepción de los manuales escolares: una vía de perfeccionamiento metodológico en manualística. História da Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 29 - 48, sept./dec. 2016. BARROW-GREEN, J. Euler as an educator. BSHM Bulletin: Journal for the British Society for the History of Mathematics, London, v. 25, n. 1, p. 10 - 22, 2010. BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, Philadelphia, v. 3, n. 2, p. 77 - 101, 2006. CAPEL, H. Geografía y matemáticas en la España del siglo XVIII. Barcelona: oikos-tau, 1982. 341p. CHRISTIANSEN, A. The function of a preface: Contextual information and didactical foundation described in the preface of a textbook in arithmetics from 1825. In: BJARNADÓTTI, K. et al. (Ed.). “Dig where you stand” 4. Proceedings of the fourth International Conference on the History of Mathematics Education, Torino: Edizioni Nuova Cultura, 2017. p. 415 - 416. DEAN, A. S. An investigation of pedagogical techniques in Descartes’ La Géométrie. BSHM Bulletin: Journal for the British Society for the History of Mathematics, London, v. 26, n. 3, p. 167 - 177, 2011. DOMINGUES, F. C. Um projecto enciclopédico y pedagógico: a ‘Recreação Filosófica’ de Teodoro de Almeida. Revista de História das Ideias, Coimbra, v. 10, p. 235 - 248, 1988. DORCE, C. Les lleis de Kepler en un tractat astronòmic espayol del segle XVIII: el Compendio Mathematico de Tomàs Vicenç Tosca (1715). Actes d’història de la ciència i de la técnica,Barcelona, v. 2, n. 1, p. 113 - 125, 2007. DORCE, C. Historia de las matemáticas en España. II – De los novatores al siglo XX. Sant Cugat: Arpegio, 2017. 433 p. ERNEST, P. The philosophy of mathematics education. London: Falmer Press, 1991. 329 p. FLORES, P. Concepciones y creencias de los futuros profesores sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Investigación durante las prácticas de enseñanza. Granada: Comares, 1998. 280 p. FLORES, P.; BATANERO, C.; GODINO, J. D. Aplicación del análisis de textos mediante técnicas multivariantes al estudio del cambio de concepciones sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, México D.F., v. 3, n. 3, p. 339 - 356, nov. 2000. GARNICA, A. V. M.; GOMES, M. L. M.; ANDRADE, M. M. The Memoirs of Lacroix: on public education in revolutionary France, in general, and on the teaching of mathematics, in particular.olema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 26, n. 44, p. 1227 - 1260, dec. 2012. GENETTE, G. Paratexts: thresholds of interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. 456 p. GOLDIN, G.; RÖSKER, .; TÖRNER, G. Beliefs – No Longer a Hidden Variable in Mathematical Teaching and Learning Processes. In MAAß, J.; SCHÖGLMANN, W. (Ed.). Beliefs and Attitudes in Mathematics Education. New Research Results. Rotterdam: Sense publishers, 2009. p. 1 - 18. HOUSSAYE, J. Le triangle pédagogique. Berna: Peter Lang, 1988. 300 p. KRIPPENDORFF, K. Content analysis. An introduction to its methodology. London: SAGE, 2014. 456 p. LEDER, G.; PEHKONEN, E.; TÖRNER, G. Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education? Holland: Kluwer Academic Publishers, 2002. 388 p. LLOPIS, J.; CARRASCO, M. V. Ilustración y educación en la España del siglo XVIII. Valencia: Escuela universitaria de Formación de Profesorado de E.G.B., 1983. 240 p. LORENTZ, K.M.; VECHIA, A. Os livros didáticos de matemática na escola secundária brasileira no século XIX. História da Educação, Porto Alegre, v. 8, n. 15, p. 53 - 72, jan./jun. 2016. MADRID, M. J. et al. Aplicaciones de las Matemáticas a la Vida Diaria en los Libros de Aritmética Españoles del Siglo XVI. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 31, n. 59, p. 1082 - 1100, dec. 2017. MARCO, R. El "Compendio Mathematico" del Padre Tosca y la introducción de la ciencia moderna en España I. Las matemáticas. In: CONGRESO ESPAÑOL DE HISTORIA DE LA MEDICINA, 2. 1965. Salamanca. Actas … Salamanca: Sociedad Española de Historia de la Medicina, 1965a. p. 325 – 332. MARCO, R. El "Compendio Mathematico" del Padre Tosca y la introducción de la ciencia moderna en España II. La astronomía. In: CONGRESO ESPAÑOL DE HISTORIA DE LA MEDICINA, 2. 1965. Salamanca. Actas … Salamanca: Sociedad Española de Historia de la Medicina, 1965b. p. 333 - 344. MARCO, R. El "Compendio Mathematico" del Padre Tosca y la introducción de la ciencia moderna en España III. La física. In: CONGRESO ESPAÑOL DE HISTORIA DE LA MEDICINA, 2. 1965. Salamanca. Actas … Salamanca: Sociedad Española de Historia de la Medicina, 1965c. p. 345 - 357. MASSA-ESTEVE, M. R.; ROCA-ROSELL, A.; PUIG-PLA, C. “Mixed” Mathematics in Engineering Education in Spain. Pedro Lucuce’s course at the Royal Military Academy of Mathematics of Barcelona in the Eighteenth century. Engineering Studies, London, v. 3, n. 3, p. 233 - 253, dec. 2011. MAZ, A.; RICO, L. Principios didácticos en textos españoles de matemáticas en los siglos XVIII y XIX. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, México D.F., v. 18, n. 1, p. 49 - 76, mar. 2015 MUNAKATA, K. Livro didático como indício da cultura escolar. História da Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 119 - 138, sept./dec. 2016. MUÑOZ-ESCOLANO, J. M.; OLLER-MARCÉN, A. M. Análisis de los prólogos de los textos matemáticos del Bachiller Juan Pérez de Moya. In: CARRILLO, D. et al. (Ed.). CONGRESO IBEROAMERICANO DE HISTORIA DE LA EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 4., 2018. Murcia. Actas … Murcia: Centro de Estudios sobre la Memoria Educativa, 2018. p. 235 - 243. NAVARRO, V. La revolución científica de España. Tradición y renovación en las ciencias físico- matemáticas. 1978. 2v. PhD Dissertation (History of Physics) – Universidad de Valencia, Valencia, 1978. NAVARRO, V. La personalidad científica de Thomas Vicente Tosca (1651-1723). Boletín informativo de la fundación Juan March, Madrid, v. 37, p. 3 - 14, 1987. NAVARRO, V. El moviment novator en les ciències fisicomatemàtiques. In: VERNET, J.; PARÉS R. (Ed.). La Ciència en la Història dels Països Catalans, vol. II. València: Institut d’Estudis Catalans i Universitat de València, 2007. p. 381 - 411. NAVARRO LOIDI, J. Don Pedro Giannini o las matemáticas de los artilleros en el siglo XVIII. Segovia: Biblioteca de Ciencia y Artillería, 2013. 701 p. OLLER MARCÉN, A. M.; MEAVILLA SEGUÍ, V. El primer tomo de las Cartas Físico-Matemáticas de Teodosio a Eugenio. Un curioso texto geométrico escrito en formato epistolar. Revista Brasileira de História da Matemática, Campinas, v. 13, n. 26, p. 1 - 21, 2013. PAJARES, F. Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, London, v. 62, n. 39, p. 307 - 332, 1992. PATIONITIS, M. Textbooks at the Crossroads: Scientific and Philosophical Textbooks in 18th Century Greek Education. Science & Education, Dordrecht, v. 15, n. 7 - 8, p. 801 - 822, 2006. PONTE, J.P. Mathematics teachers’ professional knowledge. In: PONTE, J. P.; MATOS, J. F. (Ed.). PME, 18., 1994. Lisbon. Proceedings… Lisbon: PME, 1994. p. 195 - 210. PRIOR L. Using documents in social research. In: SILVERMAN D. (Ed.). Qualitative research. London: SAGE, 2016. p. 171-185. RAMPLING, J.M. The Elizabethan mathematics of everything: John Dee's ‘Mathematicall praeface’ to Euclid's Elements. BSHM Bulletin: Journal for the British Society for the History of Mathematics, London, v. 26, n. 3, p. 135 - 146, 2011. RODRÍGUEZ PARDO, J.M. El alma de los brutos en el entorno del Padre Feijoo. Oviedo: Fundación Gustavo Bueno, 2008. 519 p. ROSSELLÓ I VERGER, V.M. Tomàs V. Tosca y su entorno ilustrado en Valencia. Obra autógrafa y atribuciones. Ería. Revista Cuatrimestral de Geografía, Oviedo, v. 64 - 65, p. 159 - 176, 2004. SCHUBRING, G. On the methodology of analysing historical textbooks: Lacroix as textbook author. For the learning of mathematics, Fredericton, v. 7, n. 3, p. 41 - 51, 1987. SCOTT J. A matter of record, documentary sources in social research. Cambridge: Polity Press, 1990. 244 p. SWETZ, F. To know and to teach: mathematical pedagogy from a historical context. Educational Studies in Mathematics, Heidelberg, v. 29, p. 73 - 88, 1995. THOMPSON, A.G. Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of research. In: GROUWS D.A. (Ed.). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. New York: McMillan, 1992. p. 127 - 146. VITRAC, B. Promenade dans les préfaces des textes mathématiques grecs anciens. In: RADELET- DE-GRAVE, P. (Ed.). Liber amicorum Jean Dhombres. Turnhout: Brepols, 2008. p. 519 - 556.