An experience of teacher education on task design in Colombia
Autores
Lista de autores
Gemad, Grupo
Resumen
We describe an experience in task design within an in-service secondary mathematics teacher education program in Colombia. Following a model known as didactic analysis, a team of researchers, educators, mentors and practicing teachers worked together in designing, implementing, assessing and reformulating secondary school mathematics tasks. We present here the main features of the framework on which the program is based, identify some of the characteristics of the experience lived by trainees, educators and researchers on task design during the first implementation of the program, and analyse the trainees’ assessment on their own proposals of tasks and on the contribution of the program on their task design competencies.
Fecha
2013
Tipo de fecha
Estado publicación
Términos clave
Enfoque
Nivel educativo
Educación media, bachillerato, secundaria superior (16 a 18 años) | Educación secundaria básica (12 a 16 años)
Idioma
Revisado por pares
Formato del archivo
Nombre del evento
Lugar (evento)
Tipo de evento
Tipo de presentación
Referencias
Arias, M. (2011). Actuación de tutores en un programa de formación de postgrado para profesores de matemáticas. Unpublished master's dissertation, Universidad de Granada, Spain. Available in http://funes.uniandes.edu.co/1771/ Charalambous, C. Y. (2008). Mathematical knowledge for teaching and the unfolding of tasks in mathematics lessons: Integrating two lines of research. In O. Figueras, J. L. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano & A. Sepúlveda (Eds.), International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 281-288). Morelia, México: PME. Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria. Granada, Spain: Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada. Available in http://funes.uniandes.edu.co/444/ Gómez, P. (in press). Diseño, implementación y evaluación de unidades didácticas de matemáticas en MAD 1. Available in http://tinyurl.com/7blb2nf Gómez, P., & Cañadas, M. C. (2012). Dificultades manifestadas por profesores en formación en el aprendizaje del análisis fenomenológico. Paper accepted to the XVI Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática. Baeza, Spain: Universidad de Jaén. Available in http://funes.uniandes.edu.co/1882/ Gómez, P., & González, M.J. (2009). Analyzing and selecting tasks for mathematics teaching: a heuristic. En Lerman, S.; Davis, B. (Eds.), Mathematical action & structures of noticing: Studies on John Mason's Contribution to Mathematics Education, 179-188. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers. Gómez, P., & González, M. J. (in press). Diseño de planes de formación de profesores de matemáticas basados en el análisis didáctico. In L. Rico, J. L. Lupiañez & M. Molina (Eds.). Available in http://tinyurl.com/c89p9t5 Gómez, P., & Restrepo, A. (2012). Procesos de planificación en matemáticas y autonomía escolar. Paper accepted to the III congreso internacional y VIII nacional de investigación en educación, pedagogía y formación docente. Bogotá, Colombia. Available in http://funes.uniandes.edu.co/1592/ ICMI Study 22. (2012). ICMI Study 22. Task design in mathematics education. Announcement and call for papers. Leicester, U. K.: University of Leicester. Lupiáñez, J. L. (2009). Expectativas de aprendizaje y planificación curricular en un programa de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria Unpublished Ph. D dissertation, Universidad de Granada, Granada, Spain. Suavita, M. A. (2012). Aprendizaje de profesores sobre el organizador del currículo hipótesis de aprendizaje. Unpublished master's dissertation, Universidad de Granada, Granada, Spain. Available in http://funes.uniandes.edu.co/1917/